بررسی تخصصی مقصر تصادف رانندگی در ۲۴ حالت رایج تصادفات خودرو

حوادث رانندگی همیشه و در همه جای دنیا رخ می‌دهد و دلایل مختلفی می‌تواند باعث وقوع چنین تصادفاتی باشد. نوع برخورد پیش آمده و موقعیت وقوع حادثه از جمله مهم ترین فاکتورها برای شناسایی مقصر است. در این مقاله به بررسی کامل این موارد پرداخته ایم.

از زمانی که اتومبیل ها تبدیل به بخش بزرگی از زندگی مردم در کشورها و شهرهای مختلف شدند، سال های بسیاری می‌گذرد. از همان اولین خودرو های تولید شده به علت حرکت سریع، بی احتیاطی و… شاهد انواع تصادفات رانندگی بوده و هستیم. لذا به مرور عوامل مهم و تاثیر گذاری را در قالب قانون برای تعیین مقصر در تصادفات رانندگی تعیین کرده اند. اما این عوامل و قوانین چیست و در حالت های مختلف تصادف ماشین، کدام تاثیرگذار تر بوده و “مقصر تصادف کیست؟” در این مقاله در مجله یدک یار سعی شده است تا آنجا که ممکن است با در نظر گرفتن تمامی حالت های تصادف ماشین، با جزئیات و مطابق قوانین روز این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. حال قسمت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات ماشین

آیا شما هم تاکنون مقصر تصادف شناخته شده اید؟ در چه موقعیت و مکانی موجب بروز تصادف و ایجاد سانحه شده اید؟

جاده های بین شهری، خیابان، میدان، چهارراه، کوچه، بزرگراه ها و به طور کلی هر راهی که برای عبور و مرور ساخته شده است دارای قوانین خاص برای خود در هنگام بروز تصادفات می‌باشد. به طور کلی، مقصر تصادف در حالت های مختلف بر اساس قوانین و مقررات مربوط به موقعیتی که اتومبیل ها نسبت به یکدیگر در آن قرار گرفته اند توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تعیین می‌شود تا علاوه بر رعایت حقوق افراد متضرر، اشخاصی که قوانین را نقض می‌کنند قادر به ایجاد هرج و مرج نباشند. گفتنی است فارغ از حالت تصادف در نهایت پلیس بهتر از هرکسی می‌تواند به شما بگوید که مقصر در تصادفات رانندگی کیست!

معمولا در هنگام رخ دادن تصادف هر دو راننده عصبی می‌شوند و مدام یکدیگر را سرزنش می‌کنند تا در نهایت تقصیر را گردن دیگری بیاندازند! (اگر تو فلان کار را انجام نداده بودی، اگر تو به موقع ترمز می کردی این اتفاق نمی‌افتاد و …) اما زمانی که برای چنین اتفاقاتی قوانین و مقررات خاصی بنا شده باشد، مقصر اصلی به راحتی قابل تشخیص است.

از دیگر نکاتی که در مورد اهمیت قوانین مربوط به تصادفات مطرح می‌باشد این است که اگر این قوانین را خوب بشناسید و بتوانید در “تشخیص مقصر تصادفات” به نحو احسن عمل کنید می‌توانید از حق و حقوق خود به طور کامل دفاع کنید و افراد دیگر هم نمی‌تواند شما را در این زمینه گمراه کنند.

در این بخش به انواع تصادفات رانندگی و نحوه تشخیص مقصر در تصادفات می‌پردازیم تا به صورت نیاز بتوانید در سریع ترین زمان مقصر تصادف را تشخیص دهید.

تصادف از بغل مقصر کیست؟

تصادف از بغل

تصادف از بغل یکی از متداول ترین انواع تصادفاتی است که در حین رانندگی در سطح شهر به وجود می‌آید. معمولا در این نوع تصادف خودرویی از بغل یا نقطه جانبی با اتومبیل شما برخورد می‌کند. در حالت های مختلف مقصر تصادف از بغل را با هم بررسی میکنیم.

به طور کلی، تصادف از بغل در شرایط و موقعیت های مختلفی اتفاق می‌افتد؛ به عنوان مثال، تصور کنید خودرویی قصد سبقت از سمت چپ خودرو دیگر را دارد. در این حالت، خودرویی که در لاین راست در حال حرکت است به دلیل داشتن نقاط کور قادر به دیدن این خودرو نیست و قصد دارد تا از لاین اولی به لان وسط تغییر جهت دهد! در این شرایط است که اتومبیلی که قصد سبقت داشته با این خودرو برخورد می‌کند.

حال تشخیص اینکه مقصر تصادف از بغل کیست با توجه به قوانین و تشخیص پلیس اتفاق می‌افتد. درصد بالایی راننده سمت چپی مقصر شناخته می‌شود چرا که تنها به بررسی آینه های خود اکتفا کرده و نقاط کور را مد نظر قرار نداده است. راننده سمت راست هم به دلیل نداشتن فاصله مناسب و ایمنی از خودرو کناری مقصر شناخته می‌شود. اما تشخیص دقیق در حالت های مختلف نسبت به موقعیت خودرو ها نسبت به یکدیگر صورت میگرید.

حال به بررسی سه نوع رایجتر تصادفات از بغل می‌پردازیم:

مقصر تصادف از بغل سمت راست

مقصر تصادف از بغل سمت راست فردی است که بدون زدن راهنما قصد حرکت و یا تغییر مسیر دارد و بدون چک کردن آینه های خودرو شروع به حرکت کرده و به خودرو های سمت چپ برخورد می‌کند.

مقصر تصادف از بغل سمت چپ

مقصر تصادفات از بغل سمت چپ نیز همانند مثالی که در بالا ذکر شد، هنگام خروج از پارک و شروع به حرکت یا تغییر مسیر، مقصر فردیست که بدون راهنما و چک کردن آینه اقدام به تغییرمسیر کرده.

مقصر تصادف بغل به بغل

نوع مرسوم تصادفات بغل به بغل که در آن ها خودرویی تغییر مسیر ناگهانی می‌دهد و همین تغییر مسیر چه از چپ به راست باشد و چه بالعکس، تصادف از بغل به حساب می‌آید و مقصر تصادف بغل به بغل خودرویی است که اقدام به تغییر مسیر کرده است.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف از بغل دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر عقب و جلوقیمت گلگیر ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
رکاب ماشینقیمت رکاب ماشین
سپر جلو، شبکیه سپر، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین
زه سپرقیمت زه سپر ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
رینگ چرخقیمت رینگ ماشین

مقصر تصادف شاخ به شاخ کیست؟

در هنگام بروز تصادف از روبرو یا شاخ به شاخ فقط یک حالت وجود دارد و آن هم زمانی است که جاده یا کوچه و خیابان فرعی دو طرفه باشد. در برخی از قسمت های دو طرفه در جاده، سبقت آزاد، ممنوع و یا مطلقا ممنوع است. بنابراین، بهتر است بدانید که نوع سبقت هیچ تاثیری در مقصر بودن یا نبودن فرد در تصادف شاخ به شاخ در جاده ندارد و در صورت بروز حادثه، فرد سبقت گیرنده صد در صد مقصر تصادف شاخ به شاخ می‌باشد.
مقصر تصادف در لاین مخالف و به اصطلاح شاخ به شاخ شدن خودرو ها در شهر معمولا به عهده هر دو اتومبیل می‌باشد اما قبل از آن انحراف زود تر خودرو ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف شاخ به شاخ دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
سپر جلو، شبکیه سپر، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
چراغ های جلو، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
شیشه جلوقیمت شیشه ماشین
رادیاتور، بست رادیاتور و…قیمت رادیاتور ماشین
فن رادیاتور، سینی فن، بادگیر فن و…قیمت فن ماشین
پمپ هیدرولیکقیمت پمپ هیدرولیک ماشین
مخزن شیشه شور، پمپ شیشه شور، چشمی آب پاش و…قیمت مجموعه شیشه شور ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین
گلگیر جلو، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
دینام، پایه نگهدارنده دینام، پوسته دینام و…قیمت دینام ماشین

تصادف در چهارراه مقصر کیست؟

مقصر تصادف چهار راه کیست؟

چهارراه و تقاطع ها یکی از پر رفت و آمد ترین مکان های شهری است که تردد بسیاری از خودرو ها را در شبانه روز در بر می‌گیرد. تقاطع ها به دلیل تردد اتومبیل های زیاد تصادفات بالایی را نیز شامل می‌شود. معمولا تصادف در چهارراه توسط کارشناسان و پلیس های راهنمایی و رانندگی ارزیابی می‌شود. مقصر تصادف در چهارراه در حالت های مختلف و با شرایط خاصی شناخته خواهد شد.

بصورت کلی باید گفت در عادی ترین شرایط، حق تقدم در تقاطع با خودرویی است که از خیابان اصلی وارد می‌شود و مقصر تصادف در تقاطع فردی است که این حق تقدم را رعایت نمی‌کند.

مقصر تصادف در چراغ قرمز کیست؟

طبق قانون تصادف پشت چراغ قرمز، اگر خودرو از خط تعیین شده ایست چراغ راهنمایی رانندگی عبور کرده و وارد حریم تقاطع شده باشد، در صورت بروز هر تصادفی از هر سمتی، مقصر آن خودرو خواهد بود. اما اگر خودرو در پشت خط ایست چراغ قرمز توقف کرده باشه و تصادفی اتفاق بیافتد برای تشخیص مقصر تصادف حضور و کارشناسی افسر پلیس الزامیست.

فاصله قانونی پشت چراغ قرمز

بر اساس قوانین مرتبط با قرار گیری اتومبیل های پشت چراغ قرمز، فاصله اصلی و مناسب بین هر خودرو نسبت به خط ۵۰ سانتی متر و هر خودرو نسبت به خودرو دیگر بین یک الی دو متر است.

مقصر تصادف در چراغ زرد کیست؟

رانندگی در شرایطی که چراغ زرد است بدین معنی است اتومبیل ها باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند و در صورتی که خودرویی با سرعت بالا حرکت کند مقصر تصادف در چراغ زرد خواهد بود. اگر به هر دلیلی چراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشت می‎توانید از علائم راهنمایی و رانندگی که مشخص کننده حق تقدم می‌باشند استفاده کنید تا به عنوان مقصر تصادف در تقاطع شناخته نشوید.
اگر چراغ زرد باشد و فرد قصد داشته باشد تقاطع را پیش از قرمز شدن آن با افزایش سرعت و حرکت تند و تیزی رد کند، و با اتومبیلی مقابل که چراغ حرکت آن به حالت سبز درآمده و قصد دور زدن دارد تصادف کند، اتومبیلی که چراغ زرد را رد کرده مطابق توضیح فوق مقصر قلمداد میشود.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف در چهارراه دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
گلگیر جلو، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین
زه سپرقیمت زه سپر ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
پلوسقیمت پلوس ماشین
طبق، بوش طبق و…قیمت طبق ماشین

تصادف در میدان مقصر کیست؟

میدان ها معمولا یکی از مواضعی هستند که در صورت رعایت نکردن حق تقدم در آن ها احتمال تصادفات بسیار زیاد می‌شود. علاوه بر رعایت حق تقدم در میدان ها، رانندگان باید سرعت خود را نیز کاهش داده تا تصادف ایجاد نشود.

تصادف در میدان معمولا هنگامی رخ می‌دهد که دو خودرو در حال دور زدن از  پشت یا بغل به یکدیگر برخورد کنند و یا اتومبیلی هنگام ورود به میدان با اتومبیل هایی که حال دور زدن در میدان هستند برخورد کنند! به عبارت دیگر، مطابق قوانین تصادف در میدان، خودرویی که در حال دور زدن، نزدیکتر به میدان، و یا داخل میدان در حال رانندگی است حق تقدم نسبت به اتومبیلی که به تازگی وارد میدان شده دارد.

برخی از متداول ترین تصادفات در میدان عبارتند از:

مقصر تصادف از بغل در میدان کیست؟

تصادف از بغل در میدان معمولا به دلیل دور گرفتن خودرو هایی که به تازگی وارد میدان شده اند و یا برعکس رخ میدهد. خودروهایی که در حال دور زدن در میدان هستند، با اتومبیل هایی که به تازگی وارد میدان شده اند برخورد می‌کنند. مقصر تصادف از بغل در میدان معمولا خودرویی هست که دیرتر وارد میدان می‌شود.

تصادف در خروجی میدان

قانون دور زدن در میدان اینگونه است که حق تقدم خروج از میدان با اتومبیلی است که در داخل میدان است و مقصر تصادف در خروجی میدان نیز فردی است که حق تقدم را رعایت نکرده و قصد داشته باشد پیش از اتومبیلی که از قبل در میدان است خارج شود.

تصادف در میدان از پشت

نمونه دیگری از تصادفات در میدان، تصادف در میدان از پشت است که به کرات اتفاق می‌افتد و یکی از مواردی است که حضور پلیس راهنمایی رانندگی بسیار ضروری است تا بتواند مقصر تصادف را کارشناسی کند. طبق قانون، در چنین مواقعی اتومبیلی که دور خود را کامل کرده است و در حال خروج از میدان می‌باشد حق تقدم دارد و مقصر تصادف از پشت در میدان خودرویی است که به تازگی و دیرتر وارد میدان شده است. البته گاهی اوقات اوضاع به همین سادگی نیست و به طور حتم نظر کارشناس تصادفات لازم است.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف در میدان دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
گلگیر جلو، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
کاپوت قیمت کاپوت ماشین

در تصادف از پشت مقصر کیست؟

مقصر تصادف از پشت کیست؟

تصادف از پشت سر یکی دیگر از رایج ترین حالت های تصادفی است که اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، اتومبیلی قصد پارک دارد و با دنده عقب گرفتن از بخش پشتی به خودرو دیگر برخورد می‌کند. یا خودرویی در ترافیک سر بالایی از پشت به خودرو عقبی خود برخورد می‌کند.

در تصادف از عقب مقصر کیست؟

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، مقصر تصادف از عقب به طور حتمی همیشه اتومبیلی است که به پشت خودرو دیگر برخورد کرده است.

مقصر تصادف از پشت سر در اتوبان کیست؟

همه ما می‌دانیم اتوبان محلی خطرناک برای توقف است چرا که اتومبیل های با سرعت های بالا در حرکت هستند. بدین ترتیب، تصادفاتی که از پشت در اتوبان رخ می‌دهند بسته به اینکه خودرو جلویی در حال حرکت یا متوقف است مقصر تصادف از پشت سر در اتوبان متفاوت خواهد بود! اگر خودرو در حاشیه اتوبان توقف کرده باشد و خودرویی از پشت با آن برخورد کند، مقصر خودرویی است که توقف کرده اما اگر اتومبیل جلویی در حال حرکت باشد، مقصر خودرویی است که از پشت با آن برخورد کرده است.

مقصر تصادف دنده عقب کیست؟

طبق قوانین راهنمایی رانندگی، تمامی تصادفاتی که در دنده عقب اتفاق می‌افتند، ناشی از سهل انگاری فردی است که قصد حرکت با دنده عقب را دارد، بنابراین، مقصر تصادف در دنده عقب خودرویی است که با اتومبیل دنده عقب می‌رود.

مقصر تصادف دنده عقب در اتوبان کیست؟

زمانی که فردی در حاشیه اتوبان شروع به حرکت با دنده عقب کند، و با اتومبیل دیگری برخورد کند مقصر فردی است که در اتوبان دنده عقب حرکت میکرده.

تصادف دنده عقب شامل بیمه میشود؟

بله تصادف دنده عقب شامل بیمه میشود! بیمه شخص ثالث شامل تصادفات دنده عقب نیز می‌شود و خسارت های مالی توسط بیمه پرداخت میگردد. البته توجه داشته باشید کارشناسی تصادف و تعیین مقصر اصلی برای جلوگیری از ایجاد تقلب و پایمال شدن حق افراد دیگر در پرداخت بیمه تصادف دنده عقب الزامی است.

مقصر در تصادف زنجیره ای کیست؟

هنگامی که خودرو ها ایستاده باشند

ممکن است که خودرو ها در کنار خیابانی پارک و یا به حالت کلی مثل ترافیک یا پشت چراغ قرمز ایستاده باشند. در این حالت ممکن است فردی با سرعت به ماشین آخری خورده و ماشین انتهایی با ماشینهای جلویی برخورد کنند. در این حال راننده ای که ضربه ی اول را زده مقصر است.

هنگامی که خودرو ها در حرکت باشند

در این حال ممکن است که شما در حال حرکت با سرعت آرام و یا تند باشید که خودروی عقبی با شما برخورد می کند. شما هم دچار عدم کنترل خودرو شده و به خودرو های جلویی برخورد می کنید. در اینجا هر ماشینی که از پشت برخورد کرده است باید خسارت خودروی جلویی را بپردازد. زیرا طبق قانون باید فاصله ایمنی را رعایت میکرده تا با خودروی جلویی برخورد نکند. البته در این موضوع دستور پلیس حرف اول را میزند و ممکن است مقصر کس دیگه ای تشخیص داده بشود.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف از پشت دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
رادیاتور، بست رادیاتور و…قیمت رادیاتور ماشین
مخزن شیشه شور، پمپ شیشه شور، چشمی آب پاش و…قیمت مجموعه شیشه شور ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
درب صندوق عقبقیمت درب صندوق عقب ماشین
فن رادیاتور، سینی فن، بادگیر فن و…قیمت فن ماشین

مقصر تصادف در سبقت کیست؟

سبقت به معنای کلی شامل سرعت گرفتن اتومبیلی از اتومبیل دیگر در یک لاین دیگر است که از همیشه باید از سمت چپ اتفاق بیافتد و با سرعت بیشتر از اتومبیل مورد سبقت انجام شود. سبقت به کرات در رانندگی روزمره اتفاق می‌افتد و عدم توجه به قوانین و موقعیت مسیری که در آن هستیم سبب ایجاد تصادف خواهد شد. تصادف در سبقت بیشتر در پیچ ها و یا با بی احتیاتی و عدم بررسی آینه ها و عدم توجه به نقطه کور اتومبیلی است که قصد سبقت گرفتن دارد، رخ میدهد.

مقصر تصادف سبقت از راست کیست؟

سبقت گرفتن از سمت راست در هر شرایط خلاف قانون است، لذا مقصر تصادف سبقت از راست اتومبیلی است که اقدام به سبقت گرفتن کرده است.

مقصر تصادف سبقت از چپ کیست؟

از آنجایی که سبقت از چپ کاملا مجاز بوده لذا تشخیص مقصر تصادف سبقت از چپ کمی پیچیده تر است. در تصادف سبقت از چپ ممکن است هر دو خودرو (هم خودرویی که قصد سقبت داشته و هم خودرویی که در لاین راست قرار گرفته) مقصر باشند لذا حتما تشخیص دقیق آن باید توسط کارشناس و افسر پلیس صورت گیرد. اما در حالت عادی خودرویی که از آن سبقت گرفته شده در صورت عدم بررسی آینه و حفظ فاصله قانونی بعد از سبقت، مقصر خواهد بود. همچنین، سبقت گیرنده در صورت عدم رعایت فاصله با خودرویی که لاین راست و برخورد با آن، مقصر اتومبیل در حال سبقت شناخته میشود.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف در سبقت دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
سپر جلو، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
گلگیر جلو، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
چراغ های جلو، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین

تصادف فرعی به اصلی مقصر کیست؟

مقصر تصادف فرعی به اصلی کیست؟

خیابان ها به دو دسته کلی خیابان های اصلی و فرعی تقسیم میشوند. خیابان های اصلی معمولا شاه راه های حیاتی شهر هستند که اغلب بسیار پر تردد و پر رفت آمد اند. تصادفاتی که در هنگام برخورد دو اتومبیل از دو خیابان فرعی به اصلی اتفاق می‌افتد هم نوعی دیگر از تصادفات است.

مقصر تصادف اصلی به فرعی اتومبیلی است که بعد از گردش اتومبیل از فرعی به خیابان اصلی، از بغل و یا جلو با خودرویی که از اصلی به فرعی وارد میشود برخورد کند. به بیان ساده تر حق تقدم با خودرویی است که از خیابان اصلی به فرعی وارد میشود.
به زبان دیگر و از زاویه دید متفاوت قانون تصادف فرعی به اصلی، در حالتی که اتومبیلی قصد ورود به خیابان اصلی را دارد حق تقدم خودرو های موجود در خیابان اصلی را رعایت نکرده و بدون کاهش سرعت اقدام به پیچش در جلوی اتومبیل های دیگر کند مقصر شناخته میشود

حق تقدم فرعی به اصلی

همانطور که گفته شد، حق تقدم فرعی به اصلی با اتومبیلی است که در خیابان اصلی قرار داشته و در حال عبور است. حال قانون ورود از فرعی ب اصلی این است که اتومبیل از سرعت اولیه خود کاسته و بعد از مکث کوتاه در لاین بغل قرار گیرد و به مرور وارد لاین های دیگر شود.

به صورت کلی، هر خودرویی که از خیابان فرعی به خیابان اصلی بپیچد و منجر به بروز حادثه شود، مقصر تصادف فرعی به اصلی شناخته می‌شود، به جز مواقعی که خودرویی که به خیابان اصلی وارد شده به صورت کامل صاف شده و جلوی اتومبیل پشت سری قرار بگیرد.

راه تشخیص خیابان اصلی از فرعی

خیابان های اصلی معمولا دارای عرض های پهن تری بوده و بیش از دو لاین هستند. در حالی که خیابان های فرعی دارای خط عابر هستند و تابلو گذرگاه عابر پیاده دارند.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف فرعی به اصلی دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
سپر جلو، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
رادیاتور، بست رادیاتور و…قیمت رادیاتور ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
رکاب ماشینقیمت رکاب ماشین

مقصر تصادف در کوچه کیست؟

کوچه ها از مکان های عبور کم عرض هستند که معمولا خودرو های بسیاری در سمت چپ و راست آن پارک شده اند. عبور از کوچه ها هم دارای قوانینی مانند ورود های یک طرفه و ورود ممنوع می‌باشد. قوانین تصادف در کوچه می‌گوید که اگر اتومبیلی وارد کوچه یکطرفه شده باشد و تابلو ورود ممنوع در راس آن وجود داشته باشد، مقصر تصادف خواهد بود. همچنین، این قانون برای خیابان یکطرفه وجود دارد و مقصر راننده ای است که وارد خیابان یا کوچه شده است.
بروز تصادف در ورود ممنوع به عهده شخصی است که وارد آن محدوده شده است.
همچنین عدم رعایت سرعت های مجاز در کوچه ها که ۳۰ کیلومتر در ساعت است، مورد دیگری است که اتومبیل مقصر خواهد بود.
مطابق قوانین تصادفات در کوچه ها اگر در کوچه مکان برای عبور دو خودرو وجود داشته باشد و تصادف از روبرو رخ دهد، مقصر فردی است که به لاین اتومبیل روبرویی تعرض کرده است، اما در کوچه های باریک که مکان عبور فقط برای یک خودرو وجود دارد، “مقصر تصادف” هر دو طرف هستند و میزان خسارت وارد شده به هر یک از خودرو ها توسط مالک همان خودرو بایستی پرداخت شود.

مقصر تصادف با ماشین پارک شده در کوچه کیست؟

مقصر در تصادفات با خودرو پارک شده در کوچه اتومبیلی است که با خودرو پارک شده برخورد می‌کند. البته باید توجه داشت که اگر محل پارک مجاز باشد این ارزیابی درست خواهد بود.

مقصر تصادف با ماشین دوبله پارک شده کیست؟

با توجه به این که پارک دوبله اتومبیل در هر شرایط خلاف قانون بوده لذا در تصادف با ماشین دوبله پارک شده معمولا مقصر خودرو پارک شده شناخته میشود.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف در کوچه دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
زه سپرقیمت زه سپر ماشین

مقصر تصادف در دور زدن کیست؟

تصادف هنگام دور زدن معمولا در عرض خیابان های اصلی، فرعی، و خیابان هایی که دارای عرض بالا هستند اتفاق می‌افتد. این مکان ها محل تغییر مسیر اتومبیل ها از لاین رفت به لاین برگشت دیگر است. مقصر تصادف هنگام دور زدن در اکثر موارد متوجه فردی است که اقدام به دور زدن کرده است.

در تصادف گردش به چپ مقصر کیست؟

به طور کلی، تصادفاتی که در گردش به چپ اتفاق می‌افتد میزان سرعت گردش، و رعایت حق تقدم دو نکته اصلی است که باید از سمت فردی که قصد گردش دارد رعایت شود. حال در صورت عدم رعایت نکات کفته شده و عدم توقف و مکث کوتاه قبل از گردش، توسط این اتوبیل اتفاق نیافتد، مقصر تصادف در گردش به چپ، اتومبیل گردش کننده خواهد بود. با اینحال با توجه به تعدد حالات و زیاد بودن المان های مهم برای تشخیص فرد مقصر، پیشنهاد میشود تشخیص دقیق مقصر را به افسر راهنمایی بسپارید.

در تصادف گردش به راست مقصر کیست؟

مقصر تصادف گردش به راست هم همانند گردش به چپ دارای قوانین یکسانی است و در صورت عدم رعایت حق تقدم، توقف و مکث قبل از گردش، و همچنین عدم رعایت سرعت مطمئنه، اتومبیلی که گردش کرده مقصر خواهد بود. با اینحال مجدد پیشنهاد میشود تشخیص نهایی مقصر را به افسر راهنمایی رانندگی بسپارید.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف در دور زدن دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین
رکاب ماشینقیمت رکاب ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
زه سپرقیمت زه سپر ماشین

مقصر تصادف در دور برگردان کیست؟

مقصر تصادف در دوربرگردان کیست؟

دور برگردان ها معمولا در امتداد بلوارها، پیش از ورود به میدان ها، پیش از ورود به اتوبان ها و جاده های یک طرفه خارج از شهر تعبیه شده اند. در صورتی که نیاز به دور زدن و رفتن به لاین مخالف داشته باشید بایستی سرعت خود را به حداقل برسانید و وارد دور برگردان شوید و سپس با نهایت دقت و احتیاط اقدام به دور زدن کنید زیرا در صورت وقوع تصادف این شما هستید که مقصر شناخته میشوید.

دور برگردان ها تغییر جهت مسیر هایی هستند که معمولا در خیابان های اصلی شریانی درجه اول، اتوبان، و بزرگراه ها واقع شده تا اتومبیل بتواند از طریق آن، از لاین رفت به لاین برگشت که معمولا با مانع از هم جدا شده اند تغییر مسیر دهد.

تصادف در دور برگردان دارای قوانین مختلفی است؛ برخی از این قوانین عبارتند از توقف هنگام دور گرفتن و اجازه عبور خودرو هایی که به صورت مستقیم در لاین دیگر در حال حرکت هستند و بررسی آن تا زمانی که شرایط برای قرار گیری در لاین مورد نظر فراهم شود.

حق تقدم در دور برگردان

حق تقدم در دور برگردان معمولا با اتومبیل هایی است که پیش از دور زدن خودرویی در آن لاین قرار داشته اند و فرد قبل دور زدن و قرار گیری کامل در لاین مورد نظر، باید مکث کافی داشته و بعد حرکت کند.

مقصر تصادف از بغل در دوربرگردان کیست؟

تصادف از بغل در دوربرگردان در حین دور زدن، بسته به موقعیت قرار گیری خودرو، سرعت بستگی دارد لذا تشخیص مقصر تصادف از بغل در دور برگردان به نظر کارشناس بستگی دارد. لذا نمیتوان مقصر دقیق را بصورت پیش فرض معرفی کرد.

مقصر تصادف از پشت در دوربرگردان کیست؟

مقصر تصادف از پشت در دور برگردان اتومبیلی است که از پشت با خودرو جلویی خود برخورد کرده است. البته استثنا هم در این خصوص وجود دارد که بسته به نظر افسر پلیس است.

مقصر تصادف در بریدگی کیست؟

بریدگی ها مکان هایی هستند که راه کوتاه و نه چندان عریض را برای ورود اتومبیل ها به خیابان اصلی ممکن می‌سازد. اتومبیل ها بسته به شرایط قرار گیری این بریدگی ها می‌توانند اقدام به دور زدن و یا گردش کنند. حق تقدم در بریدگی با فردی است که پیش از خودرو های دیگر و در سمت راست بریدگی قرار دارد و مقصر تصادف در بریدگی خودرویی است که از پشت یا بغل به اتومبیل جلویی برخورد کند و حق تقدم را رعایت نکرده باشد.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف در دور برگردان دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
رکاب ماشینقیمت رکاب ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
زه سپرقیمت زه سپر ماشین

در تصادف با درب باز خودرو مقصر کیست؟

درب باز خودرو در بسیاری از مکان های عبور و مرور اتومبیل مشکل ساز است. این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که افراد باید به آن توجه ویژه داشته باشند. حال تصادف با درب باز خودرو که ممکن است در پیچ ها، کوچه، و خیابان های اصلی و فرعی پیش بیاید، مقصر در وهله اول اتومبیلی است که در حال عبور است و داشتن فاصله مناسب از خودرو های دیگر را رعایت نکرده.

حال تصادف با درب باز ممکن است که در موقعیت های مختلفی نیز رخ دهد. برای مثال، اگر خودرویی در سمت چپ خیابان پارک کرده و تصادفی به دلیل درب باز داشته باشد، مقصر او خواهد بود.

قانون تصادف با درب باز خودرو

طبق قانون تصادف با درب باز خودرو باید گفت که رعایت فاصله حداقل یک و نیم متر از خودرو برای اتومبیل هایی که در حال تردد اند و همچنین بررسی آینه ها و سپس اقدام به باز کردن درب خودرو توسط اتومبیل پارک شده از الزاماتی است که در صورت عدم رعایت و محرز شدن آن برای افسر پلیس موجب مقصر شناخته شدن فرد میشود.

مقصر تصادف با در باز ماشین کیست؟

مقصر تصادف با در باز ماشین با توجه به نظر کارشناس اگر تصادف، در صورت عدم رعایت فاصله عرضی رخ داده باشد، مقصر اتومبیلی است که با درب تصادف کرده است.
در صورتی که فاصله عرضی توسط خودرو متحرک رعایت شده اما راننده خودروی ایستاده درب خودرو را بیشتر از ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر باز کند، مقصر تصادف با در باز، اتومبیلی است که در را باز کرده است.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف با درب باز خودرو دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
چراغ های جلو، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
سپر جلو، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین

مقصر تصادف با عابر کیست؟

مقصر تصادف با عابر پیاده کیست؟

باید بدانید که در هر حالتی تصادف با عابر پیاده کنید، در اکثر موارد شما مقصر به حساب می‌آیید. البته در بسیاری از موارد حق تقدم با عابر پیاده است و راننده باید به دقت متوجه و مراقب عابر باشد چرا که در صورت برخورد با او، خصوصا در خط عابر پیاده، صدرصد مقصر خواهد بود.

چه زمانی در تصادفات عابر پیاده مقصر است؟

زمانی که عبور عابر ممنوع بوده اما عابر همچنان از عرض آن مسیر عبور کند، مانند بزگرراه و … عبور کند، یا در حریم پل عابر پیاده قرار داشته باشد و از پل استفاده نکند و تصادف رخ دهد عابر پیاده در تصادف مقصر شناخته خواهد شد.

حریم پل عابر پیاده چند متر است؟

حریم پل عابر پیاده معمولا بین ۱ الی ۵۰ متر متناسب با محل قرارگیری پل (اتوبان، خیابان عریض و …) است.

چه زمان به عابر پیاده دیه تعلق نمیگیرد؟

در شرایطی همانند ممنوع بودن عبور عابر پیاده، در صورت بروز تصادف، دیه به عابر تعلق نخواهد گرفت. این در صورتی است که اتومبیل نقص فنی نداشته و راننده آن نیز در هوشیاری کامل داشته باشد.

مقصر تصادف با عابر در اتوبان کیست؟

از آنجایی که عبور عابر از اتوبان کاملا ممنوع است، در صورت بروز تصادف فرد عابر مقصر خواهد بود.

مقصر تصادف دنده عقب با عابر کیست؟

در صورتی که اتومبیل در حال حرکت با دنده عقب با عابر پیاده تصادف کند، اتومبیل مقصر شناخته خواهدشد.

لیست قطعاتی که همگام تصادف با عابر دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
سپر جلو، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین

در تصادف دوچرخه با ماشین مقصر کیست؟

قوانین مربوط به آن ها نیز همچون عابران پیاده است. بنابراین، مقصر تصادف با دوچرخه اکثرا اتومبیل خواهد بود چرا که دوچرخه سوار نیز همانند عابر حق تقدم دارد.

در تصادف موتور با ماشین مقصر کیست؟

قوانین رانندگی مشابهی برای موتور سوار ها مانند رانندگان خودرو در نظر گرفته شده است. اما به طور معمول در اکثر مواقع، موتور سیکلت به دلیل این که امنیت کمتری نسبت به اتومبیل دارند، حق تقدم به آنها داده میشود. بدیهی است در صورت بروز تصادف موتور با خودرو، موتور سوار کنترل کمتری برای هدایت وسیله نقلیه خود خواهند داشت و به سرعت منحرف می‌شوند.

براساس قانون تصادف موتور با ماشین، اگر خودرو در لاین و مسیر خود حرکت کند و موتور سوار با خودرویی تصادف کند، موتور سوار مقصر خواهد بود. تصادف موتور با ماشین در شرایط مختلفی اتفاق می‌افتد که بهتر است کارشناسی شود. یکی از مهم ترین آنها، تصادف موتور با ماشین در شب بوده که به دلیل وجود شرایط مختلف حتما باید توسط افسر و کارشناس ارزیابی شود.

مقصر تصادف از پشت با موتور کیست؟

مقصر تصادف موتور از پشت با ماشین در صورت رعایت قوانین و عدم خروج از حریم مشخص شده اتومبیلی خواهد بود که از پشت با موتور برخورد می‌کند. پیشنهاد میشود تشخیص دقیق مقصر این نوع تصادف به عهده افسر پلیس باشد.

مقصر تصادف موتور با ماشین از عقب کیست؟

در صورتی که تصادف موتور از پشت با ماشین رخ دهد، فرد موتور سوار که با خودروی جلویی برخورد کرده است مقصر شناخته خواهد شد.

مقصر تصادف موتور با درب ماشین کیست؟

مقصر تصادف موتور با درب ماشین اکثرا خودرویی است که با بی احتیاتی درب را باز کرده است.

مقصر تصادف موتور با ماشین از سمت راست کیست؟

در صورتی که خودرو در لاین خود بوده و از مسیر خود خارج نشده، تصادف موتور با ماشین از سمت راست به معنی انحراف موتور از مسیر خودر بوده، لذا موتور مقصر شناخته میشود.

مقصر تصادف موتور با ماشین از سمت چپ کیست؟

در این حالت هم همانند برخورد از سمت راست اگر موتور سوار از مسیر خود منحرف شده باشد، مقصر است اما اگر ماشین بعد از سبقت از چپ در مسیر موتور سوار قرار گرفته و با آن برخورد کند، اتومبیل مقصر است.

مقصر تصادف ماشین با موتور در خط ویژه کیست؟

هر چند عبور از خط ویژه برای هم برای موتور و هم برای خودرو ها ممنوع است اما با توجه به اینکه موتور نسبت به اتومبیل حق تقدم دارد، در صورت تصادف ماشین با موتور، خودرو مقصر خواهد بود.
اما باید دقت داشت که در صورتی که خودرو اجازه عبور از خط ویژه را داشته (به فرمان پلیس راهور و یا عبور برای ورود به کوچه یا …) شرایط مختلفی بسته به موقعیت خودرو و موتور ایجاد خواهد شد که باید توسط افسر پلیس بررسی و سپس مقصر تصادف ماشین با موتور در خط ویژه مشخص شود.

مقصر تصادف با موتور بدون چراغ کیست؟

سالم نبودن چراغ موتور از جمله مواردی است که نقض قانون محسوب می‌شود. اگر خودرو با موتور سوار بدون چراغ از پشت برخورد کند، هر دو مقصر هستند و در غیر اینصورت موتور سوار مقصر خواهد بود چرا که به دلیل نداشتن چراغ و نقص فنی باعث تصادف شده و مقصر شناخته می‌شود.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف موتور با ماشین دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
زه سپرقیمت زه سپر ماشین

مقصر تصادف در هنگام پارک کیست؟

مقصر تصادف در هنگام پارک کیست؟

پارک کردن به معنای عامیانه به توقف کوتاه و بلند مدت اتومبیل در سمت راست خیابان های اصلی و یا سمت چپ خیابان های فرعی است. پارک کردن یکی از حساس ترین موارد رانندگی است و فرد باید به دقت و آگاهی کامل اقدام به انجام این کار کند.

بروز تصادف هنگام پارک در موقعیت های مختلفی اتفاق می‌افتد که معمولا با توجه به نظر کارشناس ارزیابی می‌شود. زدن راهنما سمت راست هنگام پارک کردن و سرعت کم از جمله الزامات و قوانین پارک کردن خودرو است.

مقصر تصادف با ماشین پارک شده کیست؟

طبق قانون تصادف با ماشین پارک شده، در شرایط عادی مقصر فردی است که به اتومبیل پارک شده برخورد کرده است. توجه داشته باشید مقصر تصادف با ماشین پارک شده خلاف جهت و یا پارک شده در پارک ممنوع، معمولا اتومبیل پارک شده شناخته میشود، اما تشخیص نهایی باید توسط پلیس صورت پذیرد.

مقصر تصادف با ماشین پارک شده در پارک ممنوع کیست؟

در تصادف با ماشین پارک شده در پارک ممنوع، اتومبیلی که پارک شده است مقصر شناخته میشود.

مقصر تصادف با ماشین پارک شده در تقاطع کیست؟

پارک خودرو در تقاطع ممنوع بوده و در صورت وقوع تصادف، مقصر اتومبیلی است که پارک شده. البته این موضوع استثنا هم دارد و ممکن است با توجه به نظر کارشناس به گونه ای دیگر ارزیابی شود. لذا اکیدا پیشنهاد میشود تشخیص نهایی توسط پلیس صورت پذیرد.

مقصر تصادف با ماشین پارک شده در اتوبان کیست؟

ایست، توقف، و پارک خودرو در اتوبان ممنوع است و مقصر تصادف با ماشین متوقف در بزرگراه صدرصد اتومبیلی است که در حالت متوقف شده است.

مقصر تصادف هنگام خروج از پارک کیست؟

اگر اتومبیلی که در حال خروج از پارک تصادف کرده و راهنما نزده باشد، مقصر است. اما اگر راهنما زده شده باشد باید مقصر متناسب با شرایط و موقعیت توسط پلیس تشخیص داده شود.

لیست قطعاتی که موقع تصادف در هنگام پارک دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین

مقصر تصادف تغییر لاین کیست؟

تغییر لاین بدون زدن راهنما، رعایت حق تقدم، کاهش سرعت، و بررسی آینه ها غیر مجاز است و مقصر تصادف راننده ای است که به طور ناگهانی از لاین خود منحرف می‌شود.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف تغییر لاین دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین

در تصادف انحراف به چپ مقصر کیست؟

مقصر تصادف انحراف به چپ، خودرویی است که به سمت چپ منحرف شده است.

لیست قطعاتی که در تصادف انحراف به چپ دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین

در تصادف انحراف به راست مقصر کیست؟

خودرویی که قصد پیچیدن در لاین سمت راست را دارد با نهایت احتیاط، کاهش سرعت، استفاده از آینه ها، و راهنما اینکار را انجام دهد. و در صورت عدم رعایت مقرارات مقصر خواهد بود. تشخیص مقصر تصادفات انحراف به راست به شرایط مختلفی بستگی دارد، لذا بهتر است تشخیص آن را به افسر راهنمایی رانندگی سپارد.

لیست قطعاتی که در تصادف انحراف به راست دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
چراغ های مه شکنقیمت مه شکن ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
جلو پنجره، آرم جلو پنجره و…قیمت جلو پنجره ماشین

مقصر تصادف در خیابان یک طرفه کیست؟

در خیابان های یک طرفه تصادفات رخداده با عنوان تصادف در ورود ممنوع شناخته میشوند. در این تصادفات بدیهی است اتومبیلی که ورود ممنوع وارد خیابان شده مقصر شناخته خواهد شد.

لیست قطعاتی که هنگام تصادف در خیابان یک طرفه دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
سپر جلو، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
چراغ های جلو، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
شیشه جلوقیمت شیشه ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
رادیاتور، بست رادیاتور و…قیمت رادیاتور ماشین
مخزن شیشه شور، پمپ شیشه شور، چشمی آب پاش و…قیمت مجموعه شیشه شور ماشین

مقصر تصادف با ماشین آموزشگاه رانندگی کیست؟

در تصادف با خودرو آموزش رانندگی در بیشتر موارد قوانین یکسان است اما با توجه به تابلو اخطار آموزش رانندگی بروی این خودرو ها در شرایط خاص حق تقدم با خودرو آموزش رانندگی است. از اینرو پیشنهاد اکید میشود که تشخیص مقصر تصادف را به افسر پلیس بسپارید.

مقصر تصادف هنگام خروج از پارکینگ منزل

حق تقدم با اتومبیل در حال عبور است، لذا در صورت عدم رعایت حق تقدم اتومبیلی که از پارکینگ خروج کرده، مقصر خواهد بود.

لیست قطعاتی که هنگام خروج از پارکینگ منزل دچار آسیب دیدگی می شونداستعلام قیمت
گلگیر جلو، گلگیر عقب، کلاف گلگیرقیمت گلگیر ماشین
سپر جلو و عقب، پوسته سپر، متعلقات سپر مانند سنسورها، دیاق، دیفیوزر و…قیمت سپر ماشین
چراغ های جلو و عقب، موتور چراغ، سینی جا چراغی و…قیمت چراغ ماشین
پرژکتور ماشین، قاب پروژکتور و…قیمت پروژکتور ماشین
آینه راست، آینه چپ، چراغ راهنما روی آینه و…قیمت آینه بغل ماشین
درب های ماشین، دستگیره، پنجره و…قیمت درب ماشین
کاپوتقیمت کاپوت ماشین
شیشه جلوقیمت شیشه ماشین
زه سپرقیمت زه سپر ماشین
زه گلگیرقیمت زه گلگیر ماشین
زه دربقیمت زه درب ماشین

قوانین تصادف در پارکینگ

پارکینگ منازل یا مجتمع های تجاری اداری بزرگ از دیگر مکان هایی است تصادف در آنها زیاد رخ میدهد. تصادف در این مکان بیشتر با ستون، دیوار و موانع داخل پارکینگ است اما در مواردی هم وجود دارد که اتومبیلی یا خودرو دیگر برخورد می‌کند.

در صورت تصادف با اتومبیل دیگر در پارکینگ، در صورتی که اتومبیل از قبل پارک شده خارج از حریم خود نباشد، مقصر اتومبیلی خواهد بود که به آن برخورد کرده است.

در صورتی که هر دو اتومبیل در حال حرکت باشند مقصر تصادف در پارکینگ خودرویی ایست که حریم خودرو دیگر تجاوز کرده و یا خلاف مسیر حرکت میکند.

بعد از تصادف چه کنیم؟

بعد از تصادف چه کنیم؟

نکاتی مهمی وجود دارد که ممکن است حتی افرادی که سالیان سال از تاریخ صدور گواهینامه آن ها می‌گذرد از آنها بی اطلاع باشند؛ پس سعی کنید شما جزء آن افرادی باشید که این نکات را فرا گرفته و با اجرا آنها، در انتقال به دیگران نیز مسمر ثمر باشید تا همواره قدمی هر چند کوچک اما مثبت را در جهت افزایش فرهنگ رانندگی برداریم. مهم ترین سوال این این است که بعد از تصادف چه کنیم؟

حفظ خونسردی و آرامش

مهم ترین نکته ای که می‌توانید در هنگام تصادفات رانندگی آن را اجرا کنید حفظ خونسردی و آرامشتان است؛ فرقی نمی‌کند که شما طرف مقصر یا بی گناه تصادف هستید. در هر دو حالت سعی کنید آرام باشید چرا که با دعوا و عصبانیت نه تنها مشکلات بیشتر شده و تمرکزتان کاهش پیدا می‌کند، بلکه این امکان حتی وجود دارد که با عصبانیت باعث بروز مشکلاتی همچون نزاع و درگیری های لفظی و در نهایت فیزیکی شوید.

جلوگیری از ایجاد ترافیک بعد از وقوع تصادف

یکی از اتفاقاتی که می‌تواند باعث ایجاد ترافیک های طولانی و سنگین شود آن است که در هنگام وقوع تصادف طرفین گمان می‌کنند که اگر صحنه جرم را به هم بزنند دیگر حق قانونی ندارند و حتی در صورت مقصر نبودن، مقصر شناخته می‌شوند؛ اما این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

طبق ماده ۸۹ قانون تصادف و راهنمایی و رانندگی، رانندگان موظف هستند در صورتی که فردی آسیب ندیده است صحنه وقوع تصادف را ترک کرده و هر دو خودرو را به کنار خیابان منتقل کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.

البته پیشنهاد ما به شما آن است که قبل از تکان دادن اتومبیل ها چندین و چند عکس از هر دو خودرو در زوایای مختلف بگیرید تا بتوانید مدرکی برای اثبات نوع وقوع تصادف داشته باشید.

بررسی وضعیت سلامت جسمی خود و سرنشینان

اگر شدت تصادف به حدی بود که به خودتان یا سرنشینان خودرو دیگری صدمه و آسیب وارد شده بود، سعی کنید گام به گام مراحلی که در ادامه گفته می‌شود را طی کنید تا دچار کمترین خسارت و آسیب شوید؛

ابتدا اوضاع فیزیکی خود را بررسی کنید، اگر می‌توانید دست و پای خود را تکان دهید از صدمه به سر و قسمت های دیگر بدنتان نیز اطمینان حاصل کنید.

گام بعدی بررسی وضعیت دیگر سرنشینان خودرو خود، عابر یا عابران پیاده و سرنشینان اتومبیل دیگر است. تا جایی که می‌توانید سعی کنید در صورت وجود مجروح حالت ثابت فرد را حفظ کنید زیرا امکان آسیب به نخاع و قطع عضو بسیار زیاد است.

آگاه سازی عوامل امدادی

اقدام بعدی که می‌تواند بسیار اهمیت دارد این است که دیگر اتومبیل ها و نیروهای امدادی همچون اورژانس و پلیس را از تصادف باخبر سازید. خبر کردن اورژانس و پلیس با تلفن به آن ها و توضیح تمام شرایط و جزئیات و همچنین دادن آدرس دقیق میسر است.

برای اطلاع به دیگر اتومبیل ها نیز می‌توانید از جای خود حرکت کنید و علامت خطر را حدود ۵۰ متر و یا بیشتر از خودرو قرار دهید، در صورتی که امکان حرکت ندارید داخل اتومبیل خود بمانید و فلاشرهای خود را روشن کنید. روشن کردن فلاشر به خصوص در هنگام شب امری بسیار ضروری و مهم است.

خرید قطعات خسارت دیده خودرو

در مورد انواع مختلف تصادفات و همچنین مقصرهای این نوع از تصادفات توضیح دادیم، نکاتی را نیز ذکر کردیم که می‌تواند برای جلوگیری از نزاع و ترافیک خیابان ها بسیار میسر باشد. اما از صحنه وقوع تصادف که بگذریم چه مقصر باشیم و چه نباشیم امکان آن که خودرو ما دچار صدمه و آسیب فنی یا بدنه ای شده باشد بسیار زیاد است، این امکان در زمانی که تصادف شدید است بسیار بیشتر است.

در صورت صدمه دیدن خودرو همه ما تمایل داریم که قطعات آسیب دیده را با قطعاتی اصل و با کیفیت تعویض کنیم، بنابراین بهتر است به مراکزی مراجعه کنیم که قطعاتی با قیمت مناسب، تنوع محصولی و کیفیت های مختلفی را ارائه دهند.

یکی از بهترین راه ها برای قیمت گیری قطعات آسیب دیده در برند ها و کیفیت های مختلف، بررسی قیمت قطعات در فروشگاه آنلاین لوازم یدکی یدک یار است. شما میتوانید میزان خسارت وارده را با مشاهده قیمت قطعات آسیب دیده در این سایت به راحتی تخمین بزنید. یکی دیگر از مزیت های این فروشگاه اینترنتی این است که با خرید لوازم یدکی خودرو از یدک یار فاکتوری به شما ارائه خواهد شد که میتوانید به راحتی هزینه های انجام شده برای خرید قطعات را از بیمه دریافت کنید.

در صورتی که هر سوال و یا مشکلی داشته باشید کافی است تا با قسمت مشاوران ما از طریق شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس گرفته و راهنمایی های لازم را از آن ها بخواهید.

مقصر تصادف از بغل سمت راست کیست؟

مقصر تصادف از بغل سمت راست فردی است که بدون زدن راهنما قصد حرکت و یا تغییر مسیر دارد و بدون چک کردن آینه های خودرو شروع به حرکت کرده و به خودرو های سمت چپ برخورد می‌کند.

تصادف از عقب مقصر کیست؟

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، مقصر تصادف از عقب به طور حتمی همیشه اتومبیلی است که به پشت خودرو دیگر برخورد کرده است.

مقصر تصادف از بغل سمت چپ کیست؟

مقصر تصادفات از بغل سمت چپ نیز همانند مثالی که در بالا ذکر شد، هنگام خروج از پارک و شروع به حرکت یا تغییر مسیر، مقصر فردیست که بدون راهنما و چک کردن آینه اقدام به تغییرمسیر کرده.

مقصر تصادف از پشت سر در اتوبان کیست؟

اگر خودرو در حاشیه اتوبان توقف کرده باشد و خودرویی از پشت با آن برخورد کند، مقصر خودرویی است که توقف کرده اما اگر اتومبیل جلویی در حال حرکت باشد، مقصر خودرویی است که از پشت با آن برخورد کرده است.

تصادف هنگام دور زدن مقصر کیست؟

مقصر تصادف هنگام دور زدن در اکثر موارد متوجه فردی است که اقدام به دور زدن کرده است.

مقصر تصادف در گردش به راست کیست؟

در صورت عدم رعایت حق تقدم، توقف و مکث قبل از گردش، و همچنین عدم رعایت سرعت مطمئنه، اتومبیلی که گردش کرده مقصر خواهد بود.

مقصر تصادف سر چهار راه کیست؟

بصورت کلی باید گفت در عادی ترین شرایط، حق تقدم در تقاطع با خودرویی است که از خیابان اصلی وارد می‌شود و مقصر تصادف در تقاطع فردی است که این حق تقدم را رعایت نمی‌کند.

مقصر تصادف در گردش به چپ کیست؟

در صورت عدم رعایت نکات کفته شده و عدم توقف و مکث کوتاه قبل از گردش، توسط این اتوبیل اتفاق نیافتد، مقصر تصادف در گردش به چپ، اتومبیل گردش کننده خواهد بود.

مقصر تصادف تغییر لاین کیست؟

تغییر لاین بدون زدن راهنما، رعایت حق تقدم، کاهش سرعت، و بررسی آینه ها غیر مجاز است و مقصر تصادف راننده ای است که به طور ناگهانی از لاین خود منحرف می‌شود.

مقصر تصادف از بغل در میدان کیست؟

تصادف از بغل در میدان معمولا به دلیل دور گرفتن خودرو هایی که به تازگی وارد میدان شده اند و یا برعکس رخ میدهد. خودروهایی که در حال دور زدن در میدان هستند، با اتومبیل هایی که به تازگی وارد میدان شده اند برخورد می‌کنند. مقصر تصادف از بغل در میدان معمولا خودرویی هست که دیرتر وارد میدان می‌شود.

تصادف از فرعی به اصلی مقصر کیست؟

مقصر تصادف اصلی به فرعی اتومبیلی است که بعد از گردش اتومبیل از فرعی به خیابان اصلی، از بغل و یا جلو با خودرویی که از اصلی به فرعی وارد میشود برخورد کند. به بیان ساده تر حق تقدم با خودرویی است که از خیابان اصلی به فرعی وارد میشود.

مقصر در تصادف دنده عقب کیست؟

طبق قوانین راهنمایی رانندگی، تمامی تصادفاتی که در دنده عقب اتفاق می‌افتند، ناشی از سهل انگاری فردی است که قصد حرکت با دنده عقب را دارد، بنابراین، مقصر تصادف در دنده عقب خودرویی است که با اتومبیل دنده عقب می‌رود.

در تصادف با درب باز خودرو مقصر کیست؟

مقصر تصادف با در باز ماشین با توجه به نظر کارشناس اگر تصادف، در صورت عدم رعایت فاصله عرضی رخ داده باشد، مقصر اتومبیلی است که با درب تصادف کرده است.
در صورتی که فاصله عرضی توسط خودرو متحرک رعایت شده اما راننده خودروی ایستاده درب خودرو را بیشتر از ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر باز کند، مقصر تصادف با در باز، اتومبیلی است که در را باز کرده است.

مقصر تصادف سبقت از راست کیست؟

سبقت گرفتن از سمت راست در هر شرایط خلاف قانون است، لذا مقصر تصادف سبقت از راست اتومبیلی است که اقدام به سبقت گرفتن کرده است.

قوانین تصادف در کوچه

مطابق قوانین تصادفات در کوچه ها اگر در کوچه مکان برای عبور دو خودرو وجود داشته باشد و تصادف از روبرو رخ دهد، مقصر فردی است که به لاین اتومبیل روبرویی تعرض کرده است، اما در کوچه های باریک که مکان عبور فقط برای یک خودرو وجود دارد، مقصر تصادف هر دو طرف هستند و میزان خسارت وارد شده به هر یک از خودرو ها توسط مالک همان خودرو بایستی پرداخت شود

قانون تصادف پشت چراغ قرمز

طبق قانون تصادف پشت چراغ قرمز، اگر خودرو از خط تعیین شده ایست چراغ راهنمایی رانندگی عبور کرده و وارد حریم تقاطع شده باشد، در صورت بروز هر تصادفی از هر سمتی، مقصر آن خودرو خواهد بود. اما اگر خودرو در پشت خط ایست چراغ قرمز توقف کرده باشه و تصادفی اتفاق بیافتد برای تشخیص مقصر تصادف حضور و کارشناسی افسر پلیس الزامیست.

مقصر تصادف در میدان کیست؟

مطابق قوانین تصادف در میدان، خودرویی که در حال دور زدن، نزدیکتر به میدان، و یا داخل میدان در حال رانندگی است حق تقدم نسبت به اتومبیلی که به تازگی وارد میدان شده دارد.

مقصر تصادف سبقت از چپ کیست؟

از آنجایی که سبقت از چپ کاملا مجاز بوده لذا تشخیص مقصر تصادف سبقت از چپ کمی پیچیده تر است. در تصادف سبقت از چپ ممکن است هر دو خودرو (هم خودرویی که قصد سقبت داشته و هم خودرویی که در لاین راست قرار گرفته) مقصر باشند لذا حتما تشخیص دقیق آن باید توسط کارشناس و افسر پلیس صورت گیرد. اما در حالت عادی خودرویی که از آن سبقت گرفته شده در صورت عدم بررسی آینه و حفظ فاصله قانونی بعد از سبقت، مقصر خواهد بود. همچنین، سبقت گیرنده در صورت عدم رعایت فاصله با خودرویی که لاین راست و برخورد با آن، مقصر اتومبیل در حال سبقت شناخته میشود.

مقصر تصادف در دور برگردان کیست؟

حق تقدم در دور برگردان معمولا با اتومبیل هایی است که پیش از دور زدن خودرویی در آن لاین قرار داشته اند و فرد قبل دور زدن و قرار گیری کامل در لاین مورد نظر، باید مکث کافی داشته و بعد حرکت کند.

چه زمانی در تصادفات عابر پیاده مقصر است؟

زمانی که عبور عابر ممنوع بوده اما عابر همچنان از عرض آن مسیر عبور کند، مانند بزگرراه و … عبور کند، یا در حریم پل عابر پیاده قرار داشته باشد و از پل استفاده نکند و تصادف رخ دهد عابر پیاده در تصادف مقصر شناخته خواهد شد.

حریم پل عابر پیاده چند متر است؟

حریم پل عابر پیاده معمولا بین ۱ الی ۵۰ متر متناسب با محل قرارگیری پل (اتوبان، خیابان عریض و …) است.

مقصر تصادف دنده عقب با عابر کیست؟

در صورتی که اتومبیل در حال حرکت با دنده عقب با عابر پیاده تصادف کند، اتومبیل مقصر شناخته خواهدشد.

در تصادف موتور با ماشین مقصر کیست؟

مقصر تصادف از پشت با موتور کیست؟

مقصر تصادف موتور از پشت با ماشین در صورت رعایت قوانین و عدم خروج از حریم مشخص شده اتومبیلی خواهد بود که از پشت با موتور برخورد می‌کند. پیشنهاد میشود تشخیص دقیق مقصر این نوع تصادف به عهده افسر پلیس باشد.

مقصر تصادف در هنگام پارک کیست؟

مقصر تصادف با ماشین پارک شده کیست؟

طبق قانون تصادف با ماشین پارک شده، در شرایط عادی مقصر فردی است که به اتومبیل پارک شده برخورد کرده است. توجه داشته باشید مقصر تصادف با ماشین پارک شده خلاف جهت و یا پارک شده در پارک ممنوع، معمولا اتومبیل پارک شده شناخته میشود، اما تشخیص نهایی باید توسط پلیس صورت پذیرد.

مقصر تصادف هنگام خروج از پارک کیست؟

اگر اتومبیلی که در حال خروج از پارک تصادف کرده و راهنما نزده باشد، مقصر است. اما اگر راهنما زده شده باشد باید مقصر متناسب با شرایط و موقعیت توسط پلیس تشخیص داده شود.

مقصر تصادف انحراف به راست کیست؟

خودرویی که قصد پیچیدن در لاین سمت راست را دارد با نهایت احتیاط، کاهش سرعت، استفاده از آینه ها، و راهنما اینکار را انجام دهد. و در صورت عدم رعایت مقرارات مقصر خواهد بود. تشخیص مقصر تصادفات انحراف به راست به شرایط مختلفی بستگی دارد، لذا بهتر است تشخیص آن را به افسر راهنمایی رانندگی سپارد.

مقصر تصادف در خیابان یک طرفه کیست؟

در خیابان های یک طرفه تصادفات رخداده با عنوان تصادف در ورود ممنوع شناخته میشوند. در این تصادفات بدیهی است اتومبیلی که ورود ممنوع وارد خیابان شده مقصر شناخته خواهد شد.

مقصر تصادف با ماشین آموزشگاه رانندگی کیست؟

در تصادف با خودرو آموزش رانندگی در بیشتر موارد قوانین یکسان است اما با توجه به تابلو اخطار آموزش رانندگی بروی این خودرو ها در شرایط خاص حق تقدم با خودرو آموزش رانندگی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

128 نظرات
  1. شادی کوه‌بر می گوید

    سلام اگر با پورش تصادف کنیم چقدر گیربکس ما ضربه می بینه؟

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض احترام
      متاسفانه تشخیص میزان خسارت خارج از تخصص ماست، اما اگر روزی نیاز به گیربکس داشتید خوشحال میشیم بتونیم در خرید کمکتون کنیم.

  2. لعیا می گوید

    سلام وقت بخیر من در وسط چهارراه در حال حرکت بودم یک ماشین از عقب به من زد مقصر کیه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا در شرایط عادی مقصر تصادف از عقب خودرویی است که از عقب به خودرو جلویی برخورد کرده است، لذا مقصر در این تصادف خودرویی است که با شما تصادف کرده.

  3. اسماعیل دهقان می گوید

    در صورت تصادف از پشت در صورتیکه بعد چند دقیقه قبل از اومدن پلیس ماشین مقصر متواری بشه و ماشین دیگه به ماشین اول برخورد کنه و اونم متواری بشه طبق قانون حکمش چیه البته بین تصادف اول و دوم نیم ساعت زمان گذشته

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      شرایطی که توصیف کردید شرایط خاص تصادف رانندگی هست و بهتر است تشخیص مقصر نهایی تصادف را به افسر پلیس بسپارید، نکته بسیار مهم که کمتر به آن توجه میشود این است که در صورتی که در محل عبور و مرور (وسط خیابان، اتوبان و …) با خودرویی تصادف کردید باید حتما خودرو ها به کنار انتقال داده دهید تا در عبور و مرور اختلال ایجاد نشود در غیر این صورت ممکن است پلیس جریمه جداگانه ای به دلیل سدمعبر برای شما صادر کند و حتی شاید مقصر تصادفات بعدی نیز شما شناخته شوید! بهترین اقدام در این مواقع هماهنگی با پلیس راهنمایی رانندگی است.
      اما بصورت کلی باید عرض کنم اولین اقدامی که بهتر است پس از هر تصادفی انجام دهید گرفتن تصویر از صحنه تصادف بصورتی است که پلاک خودرو ها مشخص باشد. در زمانی که فردی از صحنه تصادف فرار میکند، معمولا آن فرد مقصر شناخته میشود و با حضور افسر پلیس شما باید شکایتی تنظیم کنید، بدیهی است که در این شرایط نیاز به شماره پلاک و مشخصات آن خودرو و مستندات دارید. پس از ثبت شکایت و گزارش توسط افسر پلیس باید از روند قانونی پیگیر شکایت بشید.
      خودرویی که بروی پلاک آن شکایت ثبت شده باشد، اگر در طی عبور مرور روزانه توسط پلیس متوقف نشود، قبل از تعویض پلاک باید به شکایت رسیدگی و آن را رفع کند وگرنه امکان تعویض پلاک برای وی وجود نخواهد داشت.

  4. حقیقت می گوید

    سلام میشه جواب منو بدید توو خط ویژه اتوبوس از,پشت بهم زد کی مقصره?
    بخاطره ترافیک پلیس راهنمایی رانندگی راهنمایی کرد که از خط ویژه بریم
    ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این شرایط خاص هست و نمیشه مقصر تصادف رو به این راحتی تشخیص داد. حتما در محل صبر کنید تا افسر پلیس بصورت دقیق صحنه تصادف رو بررسی کنه و مقصر تصادف مشخص بشه

  5. محسن می گوید

    سلام وقتتون بخیر.بنده در لان ۲درحال حرکت بودم ماشین در لاین۳ انحراف ماشین له لاین ۲بنده از پشت به چرغ خطر عقبش زدم مقصر کیست ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بصورت کلی چون شما از پشت با خودرو جلویی تصادف داشتید شما مقصر تصادف شناخته میشید مگر انحراف به راست خارج عرف خودرو جلویی در صحنه تصادف مشخص و قابل تشخیص باشه.
      پیشنهاد میکنیم تشخیص نهایی مقصر رو به افسر راهنمایی رانندگی بسپارید.

  6. برایان می گوید

    سلام.اکر در اتوبان منحرف بشیم و ماشین دور خودش بچرخه و ماشین عقبی به خودرو ما برخورد کنه،، مقصر کیه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام وقت بخیر، تشخیص مقصر در اینگونه تصادفات خاص بسته به شرایط و اتفاقات زیادی داره و باید حتما توسط پلیس بررسی بشه، لذا نمیشه بصورت مطلق مقصر تصادف را مشخص کرد. اما بصورت کلی باید گفت فارغ از علت انحراف (نقص فنی، خواب آلودگی، رانندگی پر خطر، شرایط جوی نا مساعد و …) معمولا مقصر تصادف، خودرو منحرف شده از مسیر هست.

  7. نوروز می گوید

    سلام.من در میدانی که چراغ قرمز بصورت چشمک زن بود از پشت به یک خودرو دیگه ای زدم که توقف کرده بود میخوام ببینم مقصر کیست؟

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه شما به پشت خودرو توقف کرده برخورد کردید اید در این شرایط چراغ چشمک زدن تاثیری در تشخیص مقصر نداشته و بصورت کلی مقصر تصادف شما شناخته خواهید شد. اما با اینحال اگر خودرو متوقف شده در جایی دور میدان که توقف ممنوع بوده یا بصورت غیر عرف، دوبله و … پارک کرده باشد میتواند مقصر شناخته شود. توجه داشته باشید که تشخیص دقیق مقصر این تصادف باید بعد از دیدن صحنه یا کروکی تصادف صورت پذیرد.

  8. amir می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    در حین گردش به چپ برای وارد شدن به کوچه
    با وجود اینکه راهنما هم زده شده
    از روبرو با موتور سیکلت به درب جلویی شاگرد برخورد میشود مقصر کیست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توجه داشته باشید تشخیص مقصر تصادف در این شرایط نیازمند کروکی است و باید توسط پلیس بررسی شود اما به صورت کلی باید گفت:
      اگر موتور سیکلت خلاف جهت خیابان تردد کند مقصر تصادف موتور است.
      اما اگر خیابان دو طرفه باشد و شما در حال پیچیدن باشید و موتور در مسیر خود حرکت میکرده و با در جلوی خودور شما تصادف داشته مقصر تصادف شما خواهید بود، چرا که محل برخورد بخش جلویی خودرو (از ستون وسط به جلو) بوده است.

  9. فریبرز عابدینی می گوید

    چند روز پیش تو بارون چند تا ماشین پشت چراغ قرمز بهم خوردیم فاصله من از ماشین جلویی ام زیاد بود اما چون ماشین پشتی سرعتش بالا بود منم زدم به جلویی و کلی خسارت دادم. نمیشه شکایت کنم؟ چون مقصر پشتی بوده!

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      بهترین راهکار در این شرایط تماس با پلیس راهنمایی رانندگی و کشیدن کروکی است تا مقصر دقیق تصادف مشخص شود. اما بصورت کلی باید گفت در صورتی که شما در حالت ایست کامل بودید، فاصله استاندارد را نیز رعایت کرده باشید و خودرویی از پشت به شما برخورد کند، مقصر تصادف شما با خودرو جلویی نیز خودرو پشتی خواهد بود.

  10. سجاد می گوید

    سلام بنده قبل از تقاطع سمت راست توقف کردم یک خودرو پراید کنار من بصورت دوبل توقف کرد من اماده حرکت شدم یک مسافر برای سوار شدن درب خودرو پراید را باز وبه ماشین من خسارت زد افسر پلیس بنده رو مقصر دونست حالا موندم اعتراض کنم یا واقعا مقصر بودم

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      این مورد خاص بوده و در شرایط مختلف مقصر تصادف متفاوت است. بصورت کلی در صورتی که فاصله مجاز ۱۵ متری تا تقاطع را برای پارک رعایت کرده باشید یا به عبارت دیگر در محل پارک ممنوع توقف نکرده باشید، مقصر خودرویی است که دوبله پارک و درب را باز کرده است. اما باید ببینید دلیل اصلی اینکه افسر پلیس شما را مقصر تصادف دانسته چیست؟
      به احتمال زیاد شما زمان پارک فاصله ۱۵ متری تا تقاطع را رعایت نکرده بودید و مقصر شناخته شدید.

  11. خسروفرد می گوید

    من مسیر مستقیم میرفتم یه ماشین به آینه سمت راننده زد و آینه ماشین من شکست مقصر کیست ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بصورت کلی در صورتی شما در لاین و مسیر خود بوده باشید و خودرو مذکور فاصله عرضی استاندارد را رعایت نکرده باشد، مقصر تصادف آن خودرو خواهد بود. اما با تمامی این تفاسیر باید شرایط دقیق این تصادف توسط افسر پلیس بررسی شود تا بتوان دقیقا مقصر تصادف را مشخص نمود.

  12. سعید سجادی فر می گوید

    من چهارساله گواهی نامه دارم اما بعضی وقت ها که خودم تصادف میکردم یا اطرافیانم فکر میکردم حق با من و راننده مقابل مقصر. چه خوبه که انقدر کامل برای مقصر تصادف ها توضیح دادین

  13. کورش می گوید

    سلام
    تمامی کارشناسان میفرمایند از صحنه تصادف عکس بگیرید (پلاک خودروهای تصادف کرده خوانا باشند).
    درسته که همه مجهز به گوشی دارای دوربین شده اند، اما در شرایطی که امکان عکسبرداری نداشتیم، آیا میتوان بیمه گر را از نظر قانونی توسط کروکی افسر صحنه تصادف مربوطه قانع کرد؟! این بلا سر من اومده و شرکت بیمه دانا بخاطر اینکه عکس نداشتم من رو ده روزی مورد عنایت قرار دادند و با وساطت یکی از مدیران شرکت، نهایتاً هزینه بیمه ثالث رو پرداخت کردند.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه بیمه در کشور ما قوانین خاص و محدودیت های خودش رو داره. اما بصورت کلی باید در صورت داشتن کروکی که توسط پلیس کشیده شده بدون مشکل خسارت به شما پرداخت بشه. اما از طرفی این رو در نظر داشته باشید که پلیس فقط برای تصادف های شدید کروکی میکشه. لذا به گفته خودتون بهترین راه برای دریافت خسارت، عکس گرفتن از صحنه تصادف هست.

  14. شروین می گوید

    سلام
    ممنون از توضیحات دقیقتون، به من برای تشخیص مقصر توی تصادف اخیرم خیلی کمک کرد.

  15. مهدی می گوید

    در لاین سرعت بودم از عقب یکی با سرعت اومد چراغ سرعت عقبی بالا بود تا من اومدم بکشم اینور ماشین عقبی نمیدونم ب چ دلیلی چپ کرد ایا من تقسیری دارم این اتفاق سر پیچ رخ داده و سبقت ممنوع بوده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در چنین شرایطی نیاز به جزئیات خیلی بیشتری هست و باید حتما افسر پلیس راهنمایی رانندگی مقصر را بصورت دقیق تشخیص دهد.
      اما بصورت کلی و در شرایط عادی در صورتی که سرعت شما در جاده یا بزرگراه از حداقل مجاز کمتر نبوده باشد و خودرو مذکور نیز سرعت غیر مجاز داشته باشد، شما در این تصادف مقصر نبوده اید.

  16. امیرحسین می گوید

    سلام من امشب تو بزرگراه داشتم میرفتم بعد یه ماشین ۱ساعت قبلش تصادف کرده بود کنار جاده بود بعد نزدیک به صحنه که شدیم چون تو تاریکی بود من ندیدمش یه ماشین جلو من زد سر ترمز منم خواستم بزنم بهش دادم کنار ماشین رفت تو شونه خاکی دیدم داریم میریم که بزنیم به همین ماشین که کنار جاده تصادف کرده دوباره دادمش تو جاده چون کنار جاده یکم بند بود ماشین شروع کرد به دور زدن رفتم زدم به همون ماشینی که تصادف کرده بود کنار جاده خواستم ببینم به نظر شما مقصر کیه ممنون میشم اگه زود جوابما بدین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در این شرایط تشخیص مقصر باید حتما توسط پلیس راهنمایی رانندگی صورت بگیرد، چرا که جزئیات و کروکی صحنه تصادف نیز در تصمیم گیری و مشخص سازی مقصر تصادف بسیار تاثیر گذار است. با اینحال بصورت کلی باید گفت:
      در شرایطی که خودرو تصادف کرده در شانه خاکی جاده توقف کرده بوده و علائم هشدار دهنده مثل فلاشر یا مثلث خطر داشته، با توجه به اینکه خودرو شما به هر دلیل از مسر اصلی منحرف شده و انحراف به راست داشتید مقصر تصادف شما هستید.
      با اینحال مجدد تاکید میکنم نظر کارشناسی و قابل استناد، باید توسط افسر راهنمایی رانندگی بسته به شرایط و جزئیات تصادف ابلاغ گردد.

  17. امیرحسین می گوید

    با سلام باتوجه به پیام قبلی اصلا هیچ گونه علائم هشدار دهنده ای نگذاشته بود منم حرفم همینه بعدشم من داشتم از ماشین دیگه ای که دست راستم بود سبقت میگرفتم اون ماشین هم یه ماشین دیگه اومد جلوش مجبور شد بدش تو لایین من منم مجبور شدم بدم تو شونه خاکی دوباره که اومدم تو اسفالت ماشین از دستم رفت خورد به همون ماشینی که ۱ساعت قبلش چپ کرده بود بعد انحراف به چپ شدم نه به راست برخورد کردم به نظر شما جوابش با اون پیام قبلی فرق نمیکنه ممنون میشم ج بدین

    1. یدک یار می گوید

      سلام مجدد، عرض ادب
      اینجور که بنده متوجه شدم شما در حال سبقت بودید و در حال سبقت به هر دلیل از مسیر اصلی نیز خارج شدید، بصورت کلی حتی اگر سبقت آزاد هم باشد به دلیل انحراف شما از مسیر اصلی به احتمال زیاد شما مقصر هستید. هرچند خودرو تصادف کرده نیز بی تقصیر نیست و باید از علائم هشدار دهنده استفاده میکرد اما انحراف شما از مسیر اصلی موجب تصادف شده.
      تشخیص دقیق مقصر بدون دیدن کروکی و صحنه تصادف با جزئیات امکان پذیر نیست و مجددا تاکید میکنم تشخیص مقصر تصادف در چنین صحنه هایی بسیار حساس هست و ممکنه جزئیاتی مثل طول خط ترمز و … مقصر تصادف را تغییر دهد لذا مقصر باید حتما توسط افسر پلیس مشخص شود.
      باز اگر کمکی از ما ساخته بود خوشحال میشیم راهنماییتون کنیم.

  18. ریحانه معصومی می گوید

    سلام
    اگر سمت خودمون پارک نکرده باشیم و از پشت به ماشین زده باشن مقصر کیه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بسته به محل پارک شما دارد. بصورت شما مقصر خواهید بود اما با اینحال تشخیص دقیق مقصر تصادف باید توسط افسر راهنمایی و رانندگی صورت پذیرد، چرا که جزئیات میتواند در تشخیص مقصر تصادف تاثیر گذار باشد.

  19. رباطی می گوید

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید اگه با ماشین توی خیابون بریم موتر خلاف جهت بیاد و با جلو سمت راست ماشین برخورد کنه و زخمی بشه مقصر کیه و ایا ماشینی که موتر بهش برخورد کرده باید هزینه درمان راننده موتر رو پرداخت کنه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بررسی دقیق مقصر در این تصادف حتما باید افسر راهنمایی و رانندگی باشد.
      بصورت کلی در ۹۵ درصد موارد تصادفات خودرو با موتور سیکلت، مقصر تصادف خودرو شناخته میشود.

  20. رضا می گوید

    سلام خییلی ممنون میشم جواب منو بدید اگر توو جاده قم شب با شخصی مشکی پوش تصادف کنیم و باعث فوتش بشیم مقصر تصادف اتوبان محسوب میشیم ? اتوبان اصلی منظورمه .

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      تشخیص دقیق مقصر تصادف در اتوبان بخصوص چنین مواردی باید حتما توسط افسر راهنمایی رانندگی صورت گیرد چرا که جزئیات صحنه تصادف در اتوبان بسیار حائز اهمیت است.
      اما بصورت کلی حق تقدم در اتوبان با خودرو است و عابر پیاده برای رد شدن از عرض اتوبان باید از پل هوایی استفاده کند.

  21. یاسمن شجاعی می گوید

    سلام وقت بخیر
    درحال خروج از یه گاراژ و وارد شدن به خیابان اصلی بودم. یک ماشین هم پشت سرم بود. و به علت سراشیبی که برای ورود به خیابان وجود داشت و توقف کردم برای رعایت حق تقدم، ماشین یه کم پس زد و به ماشین عقبی خورد. خسارتی اتفاق نیفتاد. ولی ماشین عقبی فاصله را رعایت نکرده بود، میخوام بدونم در این جور مواقع مقصر کیست؟ چون خیلی داد و بیداد میکرد و طلبکار بود.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که فاصله طولی توسط خودرو پشتی رعایت نشده باشد، مقصر تصادف خودرو عقبی است.

  22. نصرالله زاده می گوید

    سلام علیکم
    با موتور به خیابان کندروی ورود ممنوع وارد شدم . اتو مبیلی که در این خیابان پارک بود از پارک خارج شد و بدون توجه به حضور موتور سیکلت ، به موتور کوبید ، مقصر کیه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه شما ورود ممنوع حرکت میکرید لذا شما مقصر تصادف خواهید بود.
      با اینحال تشخیص مقصر باید توسط افسر رانندگی صورت گیرد چرا که ممکن است جزئیات تصادف باعث شود تا مقصر شخص دیگه ای شناخته شود.

  23. مهسا کیفی می گوید

    سلام
    ماشین و پارک کردم اومدم پیاده بشم یه ماشین اومد زد به در سمت راننده مقصر این تصادف کیه?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که ماشین در حال عبور فاصله عرضی را رعایت کرده باشد، مقصر تصادف خودرویی است که درب را بدون توجه به وضعیت خیابان بیش از حد درب خودرو را باز کرده است.

  24. مصطفی می گوید

    اگر در شهری دیگر از شهر خود تصادفی داشته باشیم و مقصر طرف مقابل باشه و بعد از اومدن مامور راهنمایی و رانندگی باز هم مقصر به عمل بیاد آیا باید در همان شهر رسیدگی کرد یا خیر ،و اگر طرف مقابل راضی به درست کردن ماشین نشه چه باید کرد

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      مامور راهنمایی و رانندگی تنها وظیفه تشخیص مقصر تصادف را داشته و پس از مشخص شدن مقصر، دریافت خسارت و تعامل طرفین ارتباطی به پلیس راهنمایی رانندگی نخواهد داشت. به همین دلیل موقعیت مکانی اصلا مطرح نیست و در صورتی که مقصر تصادف برای پرداخت خسارت با شما همراه نکند باید از طریق قانونی و تنظیم شکایت توسط پلیس انتظامی و پیگیری های قانونی روند شکایت و … را پیش بگیرید.

  25. نیکو می گوید

    سلام و عرض ادب
    شب از کوچه به خیابان در حال گردش به چپ لاین مخالف رو نگاه کردم ماشین نبود اومدم وسط خیابان بعد طرف موافق را نگاه کردم ماشین نبود نصف لاین موافق رو هم رد کردم با یک موتور که چراغ خاموش بود تصادف کردم میخاستم بدونم مقصر کیه؟

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه برای تشیخص مقصر تصادف شما نمیتوانید اثبات کنید که موتور با چراغ خاموش حرکت میکرده، مقصر شما خواهید بود. اما با تمامی این تفاسیر تشخیص دقیق مقصر تصادف بسته به شرایط متفاوت است و باید حتما توسط افسر راهنمایی رانندگی صورت گیرد.

  26. حمید علی مرادی می گوید

    با سلام
    در یک جاده روستایی که فاقد علائم راهنمایی بود با سرعت کم در حال حرکت بودم، شیشه های خودرو هم به دلیل بخار گرفتگی مانع دید به عقب و طرفین بودند و بنا به دلیلی ترمز ناگهانی کردم که در همین لحظه خودرویی از پشت به من زد و سپرش شکست، ایا مقصر منم یا خودرویی که از پشت زده؟
    البته ناگفته نماند فاصله خودروی پشت سری هم با ما خیلی کم بوده که گویا قصد سبقت گرفتن داشته و بنا به گفته خودش که نوربالا زده تا اطلاع بده ولی ما متوجه نشدیم…

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      در این شرایط حضور پلیس برای تشخیص درست مقصر تصادف لازم است چرا که جزئیات شرایط تصادف باید بررسی شود. اما بصورت کلی در صورتی که فاصله ایمنی رعایت نشده باشد مقصر تصادف خودرویی است که از پشت با شما برخورد کرده است.

  27. سارا می گوید

    تو کوچه خیلی آروم داشتم حرکت میکردم، که یه دفعه یه ماشین از حیاط دنده عقب اومد بیرون، سپر جلوی سمت راستم به کل داغون شد، البته ماشین مقابل هیچ خسارتی ندید،
    الان مقصر کی شناخته میشه؟؟
    چون مگه حق تقدم با کسی نیست که داره از مسیر اصلی عبور میکنه؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در این شرایط باید افسر راهنمایی و رانندگی مقصر تصادف را با توجه به موقعیت و شرایط تشخیص دهد، اما بصورت کلی در این مواقع خودرویی که دنده عقب به کوچه ورود میکند مقصر شناخته خواهد شد چرا که حق تقدم با خودرو های در حال عبور از کوچه است.

  28. ایدا نجفی می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون کناره بزرگراه به دلیل نقص فنی ایستاده بودم خودرویی اومد و از پشت به ماشینم زد مقصر بنده هستم ?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ایستادن در کنار اتوبان تحت هر شرایطی خلاف مقرارات است و شما مقصر هستید. در صورتی که شما ناچار به ایستادن در اتوبان شدید باید در قسمت کنار گذر ایستاده، فلاشر خودرو خود را روشن و با فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری از علائم هشدار استفاده نمایید تا سایر خودرو ها زودتر شما را دیده و از برخورد جلوگیری نمایید.

  29. بهرام کیان می گوید

    سلام عبور ماشین به شکل مستقیم درخيابان دوطرفه اصلی اگر درحال سبقت باشیم ویک ماشین از کوچه وارد شود وموجب تصادف شود مقصر چه کسی هست ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      صحنه تصادف باید حتما توسط افسر پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی شود تا مقصر تصادف بصورت دقیق قابل تشخیص باشد.
      اما بصورت کلی با توجه به توضیحات شما، در صورتی که در خیابان دو طرفه اجازه سبقت داشته باشید (خط ممتد نباشد) حق تقدم با شماست و مقصر خودرویی است که از کوچه بدون بررسی به خیابان وارد شده.
      اما اگر خط ممتد بوده و شما در حال سبقت در لاین مخالف باشید و با نیمه جلویی خودرویی که از کوچه به خیابان وارد میشود برخورد نمایید، مقصر تصادف شما خواهید بود.

  30. زهرا می گوید

    سلام من دو روز پیش با یه ماشینکه داشت از پارک در میومد ومن در حال حرکت به جلو بودم واز پشت به من برخورد کرد وماشین جلویی سپر وچراغ شکست وماشین من هم طرف راستش از عقب تو رفت وگلگیرش هم ترک برداشت ..در اون لحظه من ترسیدم وفکر کردم من مقصر هستم واون طرف هم از خدا خواسته کارت ملی من رو گرفت ومیگه من مقصر هستم میخواستم بدونم مقصر کی هست واین که طرف رفته شکایت کرده لازم هست منم برم شکایت کنم متون میشم جواب بدین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه از توضیحات شما بصورت دقیق نمیتوان مقصر تصادف را تشخیص داد و دیدن صحنه تصادف برای تشخیص دقیق مقصر لازم است. اما بصورت کلی حق تقدم با خودرو در حال حرکت بوده، لذا در حالت عادی خودرویی که از پاک خارج میشود مقصر است.
      هنگام تصادف در قدم اول شما باید خونسردی خود را حفظ کنید و سپس با پلیس تماس بگیرید، در این شرایط مقصر تصادف دقیقا مشخص شده و دیگر مشکلی اینچنینی پیش نخواهد آمد.

  31. امیر می گوید

    سلام وقت به خیر
    در تصادف سر تقاطع من از فرعی وارد شدم وه به سمت چپ ماشین مقابل زدم و ایشون سرعتش زیاد بود و منحرف شد و رفت بالای جدول و چرخش شکست.
    افسر کروکی کشید و من مقصر بودم ولی هیچ جای کروکی ذکر نشد که طرف مقابل منحرف شده و رفته بالای جدول و اسیب های دیگه دیده.
    الان در تعیین خسارت اسیب هایی که به بدنه حین بر خورد شده با من هست. آیا ضربه هایی که ماشین مقابل خورده به جدول و چرخش شکشته و کف ماشین آسیب دیده هم با من هست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بصورت کلی وقتی شما مقصر شناخته میشوید هزینه خسارت وارده با شماست. این موضوع فارغ از این هست که آیا خودرویی که با آن تصادف کرده اید توانسته به درستی خودرو خود را کنترل کند یا کنترل خودرو را از دست داده و آسیب های دیگر نیز دیده است. به عبارت دیگر عدم توانایی کنترل خودرو در تصادف معمولا لحاظ نمیشود مگر مواردی که افسر پلیس تشخیص دهد و در کروکی درج شود.

  32. احمد می گوید

    با سلام خسته نباشید من داشتم از کوچه دنده عقب در میومدم ک یه ماشینی هم دقیقا روبه رو کوچه پارک کرده بودم دیگه به پلیس هم نگفتم حالا مقصر منم یا ماشینی ک رو به رو کوچه پارک کرده؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه دقیقا متوجه اتفاق افتاده نشدیم و نیاز به توضیح دقیق تر دارد اما بصورت کلی در شرایط عادی و در صورتی که هیچ تابلو توقف ممنوعی قرار نگرفته باشد، پارک کردن روبروی کوچه خلاف قانون نیست. لذا در شرایط عادی مقصر تصادف خودرویی است که با خودرو پارک کرده برخورد کرده است.

  33. علیرضا لطفی می گوید

    با موتور در اتوبان در حال حرکت بودم راهنما زدم از سمت راست به چپ رفتم یک خودرو به من برخورد کرد
    مقصر کیه . ممنون ♥️

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      امیدواریم که مشکل جدی برای شما رخ نداده باشد. تشخیص مقصر اینگونه تصادفات بهتر است توسط افسر راهنمایی و رانندگی صورت پذیرد و تعیین مقصر تصادف به نحوه برخورد بستگی دارد. در اکثر موارد مقصر تصادف خودرو شناخته میشود اما اگر شما تحت شرایطی به قسمت جلویی خودرو برخورد کرده باشید و حق تقدم با خودرو باشد شما مقصر شناخته خواهید شد.

  34. حسام می گوید

    سلام
    دوتا ماشین از فرعی به اصلی وارد شدیم
    بلافاصله رفتیم سمت راست تا از خروجی سمت راست خارج بشیم
    من سمت راست و اون سمت چپ

    توی گردش به راست سپر جلوی ماشین من خورد به سپر عقب اون ماشین
    با توجه به اینکه از اصلی و سمت راست من ماشین میومد ،مقصر کیه ؟
    ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه توضیح شما برای تشخیص دقیق مقصر تصادف کافی نیست و دیدن کروکی الزامیه و جزئیات و شرایط خیابان تو تعیین مقصر مستقیما تاثیر داره ولی بصورت کلی اگر ماشینی که از سمت چپ خودرو شما گردش کرده است در حال سبقت گیری سر پیچ بوده باشد معمولا خودرو در حال سبقت مقصر تصادف شناخته میشود.
      مجدد تاکید میکنیم توضیحات شما برای تشخیص دقیق شرایط تصادف کامل نبوده و پاسخی که به شما داده شد مطابق شرایط روتین و کلی است.

  35. سالی می گوید

    باسلام یه خودرو ازعقب به ماشین من برخورد کرد و فکر میکرد مقصر منم بااینکه اون ازعقب زده من توقف نکردم طرف مقابل هم قصد داشت درحال حرکت خودروی مرامتوقف کند این حرکت خودرو و پیچیدن جلوی من ب قصد توقف باعث خثارت به خوردوی شخص مقابل شد حال مالک ان خودرو شخص دیگریست و شکایت کرده خسارت میخاد لطفا راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در تصادف اول مشخصا مقصر خودرویی است که از عقب با خودرو جلویی برخورد داشته، اما در تصادف دوم اگر خودرو حکاتی مثل انحراف به چپ یا راست داشته باشد و یا حرکات خطرناک و نمایشی کرده باشد مقصر تصادف خواهد بود. گفتنی است با توجه به اینکه شکایت شده است برای تعیین مقصر تصادف باید حتما بتوانید به افسر راهنمایی و رانندگی اثبات کنید که خودرو مذکور خلاف کرده و موجب این تصادف شده است در غیر این صورت به دلیل اینکه شما از عقب با این خودرو تصادف داشتید احتمال این وجود دارد که مقصر شناخته شوید.

  36. مهری می گوید

    سلام و احترام در خیابان اصلی در تردد بودم که یک ماشین باسرعت بالا از فرعی به اصلی وارد شد و به ماشین من زد و ماشین من منحرف شد و به ماشین پارک شده در نزدیکی تقاطع زدم و ماشین از فرعی خارج شده متواری شد آیا من مقصرم و ماشین پارک شده کنار خیابان در خواست افت ماشین دارد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهی است که خودرویی مقصر تصادف هست که از فرعی به اصلی آمده و طبیعتا پرداخت خسارت باید توسط وی صورت پذیرد، اما شما حتما باید بتوانید این مورد را اثبات کرده و از کروکی آن را از افسر پلیس دریافت نمایید.

  37. محمدی پور می گوید

    سلام
    اگر توی جاده ماشین جلویی شدیدا ترمز کنه و چراغ ترمزاش روشن نشه و خراب باشه منم از پشت بهش بزنم ولی خسارت طوری باشه که چراغ ترمزش نشکسته باشه و معیوب بودن چراغ ترمزش قابل تشخیص باشه مقصر کی هست
    تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر بتوانید نقص فنی خودرو جلویی را به افسر راهنمایی و رانندگی اثبات کنید، مقصر تصادف خودرویی است که چراغ ترمز آن مشکل داشته و به عبارتی نقص فنی دارد.

  38. پریسا می گوید

    سلام من سمت٫ راست٫ جاده در حال حرکت بودم.وترافیک سنگین و هوا بارانی بود.ماشین سمت ٫چپ٫ من به محض اینکه فضای جلو ماشین من خالی شد به سمت راست امد و چراغ و سپر جلو ماشین منو شکست و بعد هم مدعی بود که تو گردش به چپ داشتی در حالی که اینطور نبود.و چون ترافیک بالا بود ماشین ها را به گوشه خیابان بردیم.ایا افسر میتونه تشخیص بده مقصر چه کسی بوده.چون صحنه را دقیق پرسید.و اون اقا خودش عکس گرفته بود ولی نمیدونم مشون داد یانه.مقصر چه کسی بوده.باتشکر

    پاسخ

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مقصر خودرو ایست که انحراف به راست داشته است. با دیدن آسیب دیدگی خودرو ها افسر راهنمایی رانندگی میتواند مقصر را تشخیص دهد.
      بهترین کار در این شرایط این است که قبل از حرکت دادن خودرو ها در ابتدا خود شما از صحنه تصادف عکس بگیرید.

  39. سهیل می گوید

    سلام خسته نباشی قبل تقاطع رو خط ممتد اقدام به سبقت کردم و از سمت چپ رو خط ممتد. ماشین اقدام ب دور زدن کرد افسر ۵۰.۵۰ زدن میخواستم بدونم اعتراض بزنم چون ماشین ک داشت دور میزد به سمت چپ فقط سپر شکسته ولی ماشین بنده ک تو سبقت بودم از گلگیر سمت شاگرد تا درب عقب تخریب داغون شده آیا اعتراض بزنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه شما در حال سبقت غیر مجاز بودید و با بخش جلویی خودرو در حال دور زدن تصادف داشتید و افسر راهنمایی رانندگی تشخیص مقصر داده است بسیار بعید است که با اعتراض مقصر تصادف تغییر کند چرا که با شرایط مذکور مقصر اصلی تصادف خودرو در حال سبقت است.

  40. حیدریان می گوید

    سلام دیروز درمحدوده مرکزی شهر من ازراست ازیک کامیون سبقت گرفتم و رکاب کامیون با درب راننده عقب و گلگیرخودروی من برخورد کرد و من منحرف شدم
    پس ازتوقف یک کامیون دیگه اول به پشت کامیون اولی زد و بعد به من
    به نظرشما مقصرکیه؟نسبت هاروهم اگه امکان داره بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توجه داشته باشید که در شرایط اینچنینی جزئیات تصادف و کروکی آن برای تشخیص مقصر لازم است و حتما باید مقصر توسط افسر پلیس پس از بررسی صحنه تصادف مشخص شود.
      اما بصورت کلی باید گفت شما به دلیل سبقت از سمت راست در تصادف اول مقصر هستید، کامیون دوم نیز به دلیل عدم رعایت فاصله طولی و یا سرعت غیر مجاز (که منجربه تصادف شده است) در تصادف با کامیون اول مقصر شناخته خواهد شد. حال اینکه آیا در برخورد کامیون دوم با خودرو شما، شما به دلیل توقف در وسط خیابان مقصر شناخته شوید یا نه باید توسط افسر پلیس تشخیص داده شود.

  41. محسن می گوید

    باسلام من در خیابان در حال حرکت بودم راهنما زدم و گردش به راست کردم یه ماشین باسرعت زد وسط در جلو پامور اومد من دامقصر کرد ایا واقعا من منقصرم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای تشخیص مقصر تصادف در چنین شرایطی به جزئیات بیشتری نیاز است ولی بصورت کلی باید گفت اگر شما از سمت راست خیابان و با سرعت مجاز در حال حرکت بودید و قبل از گردش راهنما زده باشید و در حال ورود به کوچه یا خیابان بوده باشید و خودرو مذکور با سرعت غیر مجاز در حال سبقت از سمت راست بوده باشد و با خودرو شما برخورد کند، خودرو سبقت گیرنده مقصر است. اما اگر شما از وسط خیابان اقدام به گردش کرده باشید، انحراف به راست بوده و حق تقدم با خودرویی است که از سمت راست در حال حرکت بوده است.
      مجدد تاکید میکنیم که تشخیص مقصر تصادف در این شرایط نیازمند بررسی دقیق جزئیات و کروکی است و مواردی مثل تعداد لاین خیابان، عرض خیابان و … مستقیما در تشخیص مقصر تاثیرگذار هستند.

  42. رها می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    به دلیل برخورد سفره یک بار مصرف روی شیشه جلوی ماشین دچاره انحراف به سمت کناره اتوبان شدم ،کناره اتوبان خودرو مزاد با درب کابین باز به صورت مورب در حال عرضه برنج و فروش کالا بود،بنده در حال متوقف کردن خودرو بودم اما به دلیل حضور مزدا محدوده کافی برای ایست خودرو نداشتم و بعد از ترمز ماشین دچاره چرخش شد و پشت خودرو به پشت مزدا برخورد و سبب خسارت مالی ۲۰۰ میلیونی اتومبیل بنده و خسارت جانی شکستگی جمجمه همسرم و جابه جایی ستون فقرات بنده شد
    مقصر چه کسی است؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      شرایطی که تصادف در آن اتفاق افتاده است بسیار خاص بوده و حتما باید توسط پلیس بررسی گردد تا مقصر تصادف را بتوان به درستی تشخیص داد.
      بصورت کلی در شرایط عادی با توجه به اینکه هرگونه توقف در حاشیه اتوبان تخلف است، به احتمال زیاد مقصر برخورد وانت مزدا شناخته میشود.
      مجددا تاکید میکنم جزئیات در چینی تصادفاتی بسیار حائز اهمیت است و بدون دیدن کروکی نمیتوان مقصر تصادف را به درستی تشخیص داد.

  43. بابک می گوید

    سلام کورکی که کشیده میشه توسط پلیس اون کورکی باید بده به من یا خودش می‌فرسته نیروی انتظالمی

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      شما باید با کروکی که توسط افسر پلیس کشیده شده به بیمه برای دریافت خسارت مراجعه کنید.

  44. سعیده می گوید

    سلام من امروز میخواستم به سمت راست گردش داشته باشم راهنما هم زده بودم ولی یه ۲۰۶ اومد و به من زد ایشان مسیر مستقیم میخواستن برن من میخواستم بپیچم گلگیر سمت عقب من به گلگیر سمت راست اون ماشین خورد میشه بگید کی مقصره ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای تشخیص مقصر تصادف در این شرایط جزئیات بسیار حائز اهمیت است، از محل قرارگیری خودرو شما، سرعت خودرو، عرض خیابان، نوع خیابان (دوطرفه یا یک طرفه) و … بسیار مهم است. لذا بهتر است تشخیص دقیق مقصر را به افسر پلیس واگذار کنید.
      اما بصورت کلی اگر شما از وسط خیابان اقدام به گردش کرده باشید نه لاین سمت راست خیابان مقصر تصادف شما هستید اما اگر از لاین سمت راست خیابان اقدام به گردش نمودید مقصر تصادف خودرویی است که به شما برخورد کرده است.

  45. عرفان می گوید

    سلام من در لاین بغل دور برگردون با موتور در حال حرکت بودم مسیرمم مستقیم بود که یه ماشین میخواست از دور برگردون دور بزنه از لاین بغل اومد از جلویه من رد شد و من به گوشه سپر عقبش خوردم من ن گواهینامه داشتم ن بیمه میخواستم ببینم مقصر کیه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای تشخیص مقصر در اینگونه تصادفات بهتر است از افسر راهنمایی رانندگی کمک بگیرید، چرا که جزئیات بسیار اهمیت دارد.
      اما بصورت کلی باید گفت شما مقصر هستید چرا که:
      ۱. عدم همراه داشتن گواهینامه و بیمه نامه معتبر
      ۲. شما به نیمه عقبی خودرو تصادف داشتید و مقصر تصادف شناخته میشوید

  46. el می گوید

    سلام وقت بخیر .اگربخواهیم با اتومبیلی جلوی در منزل شخصی خود بایستیم و بخوایم بریم داخل پارکینگ یک موتور سوار که اونم رانندش یک یه بچه ده ساله باشه بیاد بزنه به ماشین در حال توقف مقصر کیه؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه موتور سوار به سن قانونی نرسیده و بدیهتا گواهینامه ندارد، در این شرایط مشخصا مقصر تصادف موتور سیکلت است.
      اما بصورت کلی باید گفت قاعده این است که توقف به صورتی که به هر نحو باعث سد معبر شود تخلف است. اما با توجه به اینکه شما روبروی درب منزل خود هستید در شرایط دیگر باید تشخیص مقصر تصادف را به افسر راهنمایی و رانندگی بسپارید. (معمولا سختگیری برای توقف موقتی روی پل منزل خود شما در شرایطی که داخل ماشین باشید صورت نمیگیرد)

  47. پگاه می گوید

    سلام
    با خودرو پارک دوبل تصادف کنیم مقصر کیه?داخل یک خیابان نسبتا باریک که باعث ترافیک هم شده باشه ?سپر سمت شاگرد به چراغ عقب سمت راننده .
    متشکرم از پاسخگویی تون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشخصا خودرویی که بصورت دوبل پارک کرده و سد معبر کرده است مقصر تصادف شناخته میشود. اما بهتر است تشخیص دقیق مقصر را به افسر راهنمایی رانندگی واگذار نمایید تا تمامی شرایط را در نظر گیرد.

  48. Sahar می گوید

    سلام در خیابان راه خودم را میرفتم و ماشینه سمت چپی به سمت راست اومد و هر چقدر بوق زدم توجهی نکرد و گلگیر عقب سمت چپ ماشین من و گلگیر جلو سمت راست اون ماشین خراب شد میخواستم بدونم من مقصرم یا اون ماشین؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر خودرو مذکور از لاین خود خارج شده و به اصطلاح انحراف در مسیر داشته باشد، مقصر تصادف شناخته میشود.

  49. توکلی راد می گوید

    با سلام واحترام
    پسر من ۱۷ ساله است و با تیبا۲ که بیمه تموم شده (خودرو خواب بوده است) تصادف کرده . از بغل به یک پراید ۱۴۱ زده و پراید ۱۴۱ منحرف شده به خود پراید۱۱۱ پارک شده و پراید ۱۱۱ به وانت پیکان پارک شده جلوی خودش برخورد کرده . حال افسر تیبای۲ مارا مقصر شناخته است . سوال اینجاست که
    ۱- مقصر صد در صد تیبا۲ ماست یا میشه پراید ۱۴۱ هم مقصر باشه؟ (بدلیل عدم توانایی در کنترل خودرو و …)

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مقصر تصادف مشخصا خودرو شماست، قبل از هر چیز راننده گواهینامه نداشته و به سن قانونی نرسیده، مورد بعدی بیمه نداشتن خودرو است. لذا تحت هر شرایط خودرو شما مقصر کامل تصادف بوده است.

  50. محمد می گوید

    باسلام . من از فرعی با خودرو وارد اصلی شدم و در همان لاینی که وارد شدم موتوری با سرعت آمد . من قصدم رفتن به لاین دیگر بود و موتوری برای فرار به لاین مخالف آمد و از بغل به من زد . حال مقصر کیست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای تشخیص مقصر تصادف با موتور در چنین شرایطی دیدن صحنه تصادف و یا کروکی الزامیست و با توضیحات شفاهی نمیتوان دقیق شما را راهنمایی نمود. از طرفی توضیحات شما مفهوم نیست اما بصورت کلی در شرایط روتین اگر موتور در حال سبقت بوده و به لاین مخالف رفته (در شرایطی که سبقت ممنوع بوده) و شما در مسیر خود بودید مقصر تصادف موتور سیکلت خواهد بود.
      در هر صورت تشخیص مقصر نهایی اینگونه تصادفات را باید به افسر راهنمایی رانندگی بسپارید.

  51. امیر می گوید

    با سلام بنده داخل خیابان در حال پیچیدن داخل فرعی بودم ی موتور از سمت راست زد در و اینه ماشین ،، مقصر من شدم !!! موندم چرا ؟؟؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      باید بررسی کرد که شرایط تصادف چگونه بوده که شما مقصر تصادف شدید و افسر چه نکاتی را در نظر داشته، اما بصورت کلی در چنین تصادفاتی به دلیل اینکه شما تغییر مسیر دادید حق تقدم را به موتور سیکلت میدهند.

  52. ایمان می گوید

    سلام و وقت بخیر چندی پیش بنده در مسیر اصلی در حرکت بودم که یک خودرو که در پارک‌بود از سمت چپ ناگهان به طرف دور برگردان حرکت کرد و هر کار کردم که خودرو را نگه دارم نتوانستم و با خودرو مذکور برخورد کردم حال افسر راهنمایی مقصر حادثه را ۵۰ به ۵۰ اعلام کرده در صورتی که ایشان کلا سد راه نمودند آیا میتوانم شکایت کنم نسبت به نظر افسر راهنمایی

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در چنین تصادفاتی اشراف کامل به جزئیات تصادف مثل محل تصادف، جایگاه خودرو ها، عرض خیابان، سرعت خودرو و … برای تشخیص دقیق مقصر تصادف نیاز است لذا متاسفانه نمیتوانیم دقیق در تشخیص مقصر به شما کمک کنیم. اما اگر فکر میکنید که افسر راهنمایی و رانندگی مقصر تصادف را به درستی تشخیص نداده در صورتی که کروکی داشته باشید به راحتی میتوانید اقدام به شکایت نمایید تا مجدد برای مشخص سازی مقصر در تصادف تصمیم گیری شود.

  53. حسین سلیمانی می گوید

    سلام من تو خیابون دولاین درحرکت بودم که یه ماشین یه دفعه اومد تولاین من نمیدونم میخواست پارک کنه یانه من رفتم تو لاین سبقت یه ماشین دیگه از پشت به کنار سپر من درسمت راست زد اونم درحال سبقت بود زدازپشت به کنارسپر من درراست الان مقصر کیست ممنون میشم بگین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      نکته بسیار مهم این است که دیدن کروکی یا صحنه تصادف برای تشخیص دقیق مقصر لازم است. اما بصورت کلی با توجه به توضیحات شما احتمال زیاد مقصر خودرویی است که از پشت با شما برخورد داشته. اما توجه داشته باشید که نظر تخصصی و نهایی باید توسط افسر پلیس راهنمایی رانندگی ارائه شود.

  54. نگین می گوید

    سلام وقتتون بخیر … ببخشید من الان متاسفانه با یکی اینه ب اینه زدم حتی نمیدونم مقصر منم یا ماشینی که تصادف شد اون ماشین از روب رو میومد و تو خیابون بودیم فقط دیدم ی صدای بدی خورد اون لحظه وسط خیابون نموندم یکم رفتم جلوتر پارک کردم اون ماشینم رفت ماشین منم هیچ خطی برنداشت تو این لحظه مقصر کیه ؟ناگفته نماند ماشین طرف یکم منحرف شده بود تو لاین من و وایساده بود شاید داشت دور میزد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تشخیص مقصر تصادف در این موارد به شرایط بستگی دارد و متاسفانه شما توضیحات دقیقی از شرایط و موقعیت تصادف در اختیار ما قرار ندادید.
      بصورت کلی اگر خودرو از مسیر خود منحرف شده باشد در تصادف مقصر شناخته میشود. اما باز برای تشخیص نهایی و قطعه باید کروکی تصادف توسط افسر راهنمایی و رانندگی بررسی شود.

  55. آرش می گوید

    سلام.من تو اتوبان داشتم‌میرفتم یه لحظه ماشینم رفت سمت ماشین کناریم من زود برگشتم تو مسیرم و ماشینم به ماشین طرف برخورد نکردولی اون طرف کنترل ماشینش از دستش درومدو پیچیدو تصادف کرد منم واینسادم.اگه طرفم بخاد شکایت کنه مقصر میشم یا ن؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر شخص بتواند اثبات کند که شما از مسیر خود منحرف شدید، بله، شما مقصر تصادف رانندگی شناخته خواهید شد.
      البته ناگفته نماند که تشخیص نهایی و دقیق در این شرایط باید پس از مشاهده کروکی و بررسی جزئیات تصادف توسط افسر راهنمایی رانندگی صورت پذیرد.

  56. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید ماشینی که دنده عقب میومده با ماشینی که از فرعی به اصلی میومده برخورد کنن مقصر کدوم ماشینه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای تشخیص مقصر تصادف جزئیات بیشتر و کروکی تصادف مورد نیازه چرا که جزئیات میتونه باعث بشه که مقصر خودرو متفاتی شناخته بشه اما بصورت کلی در چنین شرایطی مقصر تصادف خودرویی است که دنده عقب حرکت کرده.

  57. حسین می گوید

    سلام . درتقاطع خودرویی از بغل درب عقب زده به خودرو من. بعد از حضور پلیس بنده مقصر شدم . تقاطع نه تابلو حق تقدم و نه چراغ چشمک زن و… نداره . آیا متونم شکایت کنم؟اگر میشه از کدام سازمان؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای راهنمایی شما و تشخیص دقیق مقصر تصادف به جزئیات بیشتر و یا کروکی تصادف احتیاج است، توضیحات شما صحنه تصادف را تداعی نمیکند تا بتوانیم به شما کمک کنیم.

  58. فرشته می گوید

    سلام در چهار راه به سمت چپ گردش کردیم و بیشتر چهار راه را رد کرده بودیم که یک نیسان که یدک کش بهش متصل بودومسیرش مستقیم بود برای این که چراغ قرمز نشه از جلو ما که زیاد جایی نبود به صورت مار پیچ با سرعت رد شد اما یدک کشش به سمت راست جلوماشین ما برخورد کرد مقصر کیه ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تشخیص مقصر تصادف رانندگی در این شرایط نیاز به کروکی دقیق دارد اما بصورت کلی اگر نیسان، چراغ قرمز را رد نکرده باشد مقصر تصادف شما خواهید بود چرا که به انتهای خودرو برخورد داشتید. باز نظر نهایی باید توسط افسر راهنمایی رانندگی و پس از دیدن صحنه تصادف یا کروکی تصادف صادر شود.

  59. محمد کاظمی می گوید

    با سلام
    اگر وسیله ای بدون احتیاط وارد خیابان بشود و باعث انحراف وسیله ی دیگری شود ولی با خود او برخورد نداشته باشد مقصر کیست؟؟
    مثلا باعث بشه ک وسیله ی در حال عبور با گارد ریل برخورد کند

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در چنین تصادفاتی تشخیص مقصر تصادف نیاز به بررسی شرایط محیطی و کروکی است. اما بصورت کلی اگر خودرویی که به خیابان وارد شده حق تقدم را رعایت نکرده باشد مقصر تصادف شناخته میشود.

  60. علی می گوید

    سلام خسته نباشید مقصر تصادف ازپشت که موتوری بوده برخوردکرده بنده دراصلی لاین کناره بارعایت احتیاط ازهم لاین خودم اقدام به گردش به فرعی یعنی گردش به راست کردم سرتقاطع وموتوری ازپشت بابنده برخورد کرد دقیقا درقسمت خطرسمت چپ خودرو وبنده مقصراعلام شدم مگر درچنین مواردی مقصر وسیله نقلیه ازپشت برخورد میکنه نیست واین چه ماشین نصفش درحالت گردش به راست در اول تقاطع فرعی قرارداشت که موتوری ازپشت برخورد کرد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دقت داشته باشید که تعیین مقصر تصادف به جزئیات بسیار زیادی بستگی دارد، بخصوص که شما با موتور سیکلت تصادف کردید لذا تا زمانی که کروکی دیده نشود نمیتوان نظر کارشناسی داد. به عنوان مثال اگر خودرو شما نقص فنی مثل نداشتن چراغ ترمز داشته باشد مقصر شما خواهید یا اگر شما از وسط لاین خود اقدام به گردش کرده باشید باز مقصر شناخته خواهید شد. به این توجه داشته باشید که در اکثر شرایط تصادف با موتورسیکلت، خودرو مقصر شناخته میشود. لذا برای راهنمایی شما باید جزئیات بیشتری را بدانیم تا بتوانیم شما را راهنمایی کنیم که چرا افسر راهنمایی رانندگی خودرو شما را مقصر شناخته است.

  61. حسین می گوید

    با سلام
    در داخل محدوده یک روستا که جاده سربالایی بود ، یه لحظه توقف کردم و ماشین خاموش شد و کمی به سمت عقب حرکت کرد که به ماشین عقبی برخورد کردم و دچار خسارت شد..
    فاصله ماشین عقبی با ماشین من خیلی کم بود..
    مقصر کیه ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر خودرو عقبی فاصلی طولی استاندارد را رعایت نکرده باشد مقصر تصادف شناخته خواهد شد.
      دقت داشته باشید که جزئیات تصادف بسیار حائز اهمیت است و باید برای تشخیص مقصر تصادف بصورت قطعی کروکی یا عکس تصادف را به دقت بررسی کرد.

  62. بهمن می گوید

    با سلام دور میدان بودم و میخواستم وارد یک خیابون بشم یک ماشین کنارم بود بنده از سمت چپ ایشون سبقت گرفتم و رد شدم درست بعد از رد شدنم چراغ سمت راننده خودروی سمت راستی بنده به زیر دستگیره عقب سمت شاگرد بنده برخورد کرد به نظرتون مقصر کی هستش چون مامور اومد بنده رو مقصر اعلام کرد من تعجب کردم اون خودروی سمت راست بنده زده بود به در عقب راست خودروی من چرا من مقصر بشم؟؟؟!!!!!

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز طبق توضیحات شما متاسفانه مقصر تصادف در میان شما هستید چرا که حق تقدم با خودرویی است که در میدان است و با توجه به اینکه شما در حال خروج از میدان بودید شما مقصر تصادف شناخته شدید.

  63. هاشم می گوید

    باسلام یه ماشین ازدوربرگردن خارج شد وبه فاصله ده متر به کوچه پیچید منم از عقب سمت راست سپر ماشین او برخورد کردم به نظر شما مقصر کیه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای تغیین مقصر تصادف در چنین شرایطی بررسی کروکی الزامیست، اگر تغییر مسیر ناگهانی نبوده باشد چون شما از عقب با خودرو تصادف کردید مقصر شناخته خواهید شد.

  64. Ali می گوید

    تو پرند پایین ار از مسجد امام رضا همه اریب به صورت کج میرن تو پارک منم عین همه رفتم تو پارک موقع بیرون اومدن خواستم بشینم عقبو نگاه کردم هیچ ماشینی نبود نشستم و از اینه عقب عقبو داشتم یه ماشین اومد سمت راست من من هواسم رفت به اون چون قبلش نگاه کرده بودم ماشینی نبود اروم داشتم میومدم عقب طرف پیش خودش گفتع تا لین بیاد من رد شدم منم با خیال کسی پشت میست ارکم عقب میومدم که پیش خودش گفته تا بیاد من رد شدم که برخوررد کردیم سپر عقب من با اول در جلو مقصر منم یا اونی که داره چراغ دنده هقب منو میبینه دارم میام عقب و میاد مقصر بازم منم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بدیهتا در چینی شرایطی دیدن کروکی تصادوف برای تشخیص مقصر الزامیست و جزئیات در تشخیص مقصر تاثیر دارد. لذا در قدم اول پیشنهاد میکنیم تشخیص مقصر تصادف را به پلیس راهنمایی رانندگی بسپارید. اما بصورت کلی شما که دنده عقب گرفته اید و اریب پارک کرده بودید مقصر شناخته میشوید مگر جزئیاتی در این بین باشد که مقصر تصادف را تغییر دهد.

  65. دریا می گوید

    سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    من چند روز پیش از فرعی وارد خیابان یکطرفه میشدم تا وارد فرعی روبه رو بشم،سمتی که ماشین ها میومدن رو نگاه کردم چیزی نبود موقع رد شد وسط خیابان که بودم از جهت مخالف موتوری با سرعت زیاد اومد و یهو پیچید جلو ماشین که مثلا به ما نخوره،به سپرم برخورد کرد یکم و اونطرف تر افتادن زمین،سپر ماشین من یکم کج شد،مقصر کیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر بتوانید اثبات کنید که موتور سیکلت خلاف جهت حرکت میکرده، موتور مقصر تصادف شناخته میشود. اما دقت داشته باشید که در چنین شرایطی حضور افسر پلیس الزامیست و مقصر تصادف باید توسط افسر راهنمایی رانندگی تشخیص داده شود.