راهنما قدم به قدم گرفتن معاینه فنی ماشین در سال ۱۴۰۰/همه چیز درباره معاینه فنی

آیا خودرو شما معاینه فنی دارد؟ معاینه فنی از گواهینامه های اطمینان از صحت و سلامت خودرو شما از نظر ظاهری و فنی است و برای تمامی خودرو های الزامی است به گونه ای که در صورت نداشتن این گواهی اجازه رانندگی با خودرو خود را نخواهید داشت. پروسه معاینه فنی مرحله به مرحله انجام می‌شود که در این مقاله به طور کامل بررسی کرده ایم.

چند سالی است که “گرفتن معاینه فنی ماشین” برای تمامی خودرو های به امری الزامی تبدیل شده است و بدون آن شما با رانندگی در خیابان های شهر جریمه خواهید شد. خودرو ها ملزم به اخذ این گواهی هستند و هرگونه سرپیچی از آن منجر به اعمال قانون توسط پلیس راهنمایی رانندگی خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم تا راهنما کامل گرفتن معاینه فنی را به شما توضیح دهیم و گام به گام شما را برای گرفتن این گواهی راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید.

معاینه فنی ماشین چیست؟

معاینه فنی به چه معناست؟

همانطور که نام این فرایند پیداست، معاینه فنی ماشین به بررسی و چک شدن تمامی اجزا و قطعات فنی خودرو اطلاق می‌شود که توسط کارشناس انجام می‌گیرد. دارنده خودرو با مراجعه به مراکز معاینه فنی بعد از انجام این فرآیند، کارشناس گزارشی مبنی بر صحت و سلامت فنی خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد.
این پروسه امروزه برای تمامی خودرو های قابل استفاده در شهر و خودرو های غیر شهری وجود دارد و عدم داشتن آن نشان دهنده عدم تایید صحت و سلامت خودرو توسط پلیس راهنمایی رانندگی است و بدیهی است که منجر به جریمه ی روزانه بر روی پلاک خودرو نیز خواهد شد.

مدارک لازم برای معاینه فنی ماشین

مدارک لازم برای گرفتن معاینه فنی ماشین در اصل همان مدارک خودرو است که بصورت دقیق در زیر ذکر شده است:

  • فرم تشخیص عیوب ظاهری
  • اصل کارت یا سند خودرو

برای معاینه فنی به کجا مراجعه کنیم؟

با مراجعه به وب سایت سیمفا که همان سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران است می‌توانید آدرس و تلفن مراکز نزدیک خود را دریافت کرده و به آنها مراجعه کنید. با توجه به شرایط کنونی کشور، امکان اخذ نوبت های اینترنتی در کلان شهر های تهران، اصفهان، و مشهد برای کاربران فراهم است.

چه خودروهایی نیاز به گرفتن معاینه فنی دارند؟

اگر بیش از ۴ سال است که از تولید خودرو شما می‌گذرد باید نسبت به رفع ایرادات فنی آن اقدام کرده و بعد به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید. بنابراین زمانی که سن خودروی شما به ۵ سال رسید حتما بصورت سالانه باید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنید.

در معاینه فنی ماشین چه بخش هایی چک میشود؟

مراحل گام به گام معاینه فنی ماشین
  • مرحله اول معاینه فنی – بررسی ظاهری ماشین
    در مرحله اول تمامی ظاهر و بدنه خودرو بررسی شده و در صورت وجود هر نوع ایراد و عیب که عدم مطابقت با استاندارد ها را داشته باشد خودرو رد می‌شود. آیتم هایی که در این مرحله بررسی می‌شوند عبارتند از:
    – سالم بودن شیشه ها
    – سالم بودن آینه ها
    – عملکرد درست بوق خودرو
    – عملکرد درست برف پاک کن ها
    – هر گونه دفرمی و فرورفتگی غیر متعارف در بدنه خودرو
    – اطمینان از وجود و سلامت کمربند ایمنی و بسته شدن آن
    – وضعیت عاج و میزان باد لاستیک ها
    – پوسیدگی در بدنه ماشین
    – میزان صدا اگزوز و حجم دود خروجی از آن (بصورت چشمی)
    – متعلقات اضافی روی بدنه (مانند برچسب، تگ، لوازم تزئینی و …)
    – روشن شدن چراغ های عقب (ترمز، چراغ پلاک، خطر، و دنده عقب)
    – روشن شدن چراغ های نور بالا و نور پایین
    – روشن شدن چراغ های راهنما
    – بررسی سلامت طلق چراغ های عقب
  • مرحله دوم معاینه فنی – تست آلایندگی خودرو
    خودرو را در سطح ایستا قرار داده و در حالت سکون شروع به کار کردن در دنده های مختلف می‌کند. همزمان دود خروجی از آن نیز مورد بررسی قرار گرفته و توسط دستگاه های مخصوص آنالیز می‌شوند. اگر میزان مونو اکسید کربن و دی اکسید کربن خروجی از اگزوز بیش از حد استاندارد باشد، خودرو در این مرحله رد خواهد شد.
    همانطور که میدانید روغن سوزی یکی از دلایل دود کردن خودرو است. شما میتوانید برای رفع موقت روغن سوزی از مکمل های خاصی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله رفع موقت روغن سوزی برای معاینه فنی در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.
  • مرحله سوم معاینه فنی – بررسی کمک فنر
    در این مرحله با استفاده از تجهیزات پیشرفته به بررسی عملکرد کمک فنر ها می‌پردازند و آن را توسط نموداری که رایانه نشان می دهد مورد بررسی قرار می دهند. در صورت نرسیدن به حد میزان استاندارد تعیین شده، خودرو به علت خطر واژگونی رد می‌شود.
  • مرحله چهارم معاینه فنی – بررسی قدرت ترمز ها
    دقت و سرعت ترمز های خودرو در میزان ایمنی افراد بسیار مهم است. از این رو، میزان شتاب گیری ترمزها، عملکرد ترمز، لنت ها، و روغن ترمز به دقت بررسی می‌شود.
  • مرحله پنجم معاینه فنی – بررسی سیستم تعلیق ماشین
    در این مرحله تمامی اتصالات در بخش جلویی و در نهایت جلوبندی خودرو مثل طبق و … به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. شل بودن این اتصالات و هر گونه ایراد در آن ها موجب رد شدن خودرودر معاینه فنی خواهد بود.
  • مرحله ششم معاینه فنی – بررسی عملکرد چراغ های خودرو
    کارکرد درست و صحیح چراغ ها خصوصا در شب بسیار مهم است. در این مرحله به بررسی کارکرد تمامی چراغ های تعبیه شده در خودرو می‌پردازند تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنند. همینطور استاندارد بودن نور آنها نیز مورد بررسی قرار میگیرد. به عنوان مثال داشتن زنون یا هدلایت برای نور بالا به عنوان موارد غیر استاندارد شناخته شده و توسط متخصص رد میشود.
  • مرحله هفتم معاینه فنی – میزان لغزش به طرفین
    چهار چرخ خودرو باید در یک راستا حرکت کنند و هر گونه لغزش یا انحراف بیش از حد به طرفین در آنها خطر واژگونی خودرو را در پی خواهد داشت. در این مرحله، خودرو رادر یک سطح ایستا قرار داده و با فرمان تنظیم شده به سمت جلو و به فاصله ۱ کیلومتر حرکت می‌دهند. اگر تجهیزات اندازه گیری کننده انحراف بیش از ۷ متر به طرفین را ثبت کنند، خودرو رد خواهد شد.

در صورتی که در هر یک از بخش های معاینه فنی خودرو خود رد شده اید، تنها ۱۵ روز فرصت دارید تا ایرادات را رفع کرده و مجدد به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید.

هزینه معاینه فنی چقدر است؟

هزینه معاینه فنی ماشین های سبک و سنگین دو گانه سوز هر کدام متفاوت و مطابق جدول زیر هستند. توجه داشته باشید که علاوه بر هزینه معاینه فنی، برای خوردو های دوگانه سوز هزینه های بازرسی چشمی قطعات گاز سوز و بازرسی مخزن بدون باز کردن آن محاسبه می‌شود.

قبولیمردودی
قیمت معاینه فنی خودرو های سبک۳۷٫۰۰۰۸٫۰۰۰
قیمت معاینه فنی خودرو های سبک دوگانه سوز۵۹٫۰۰۰۸٫۰۰۰
قیمت معاینه فنی خودرو های سنگین گازوییلی۵۷٫۰۰۰۱۲٫۰۰۰
قیمت معاینه فنی خودرو های سنگین و نیمه سنگین گازسوز۷۰٫۰۰۰۱۲٫۰۰۰
قیمت معاینه فنی موتور سیکلت۱۰٫۰۰۰۲٫۰۰۰
مبلغ ها به تومان می‌باشد

علت اصلی رد شدن خودرو در معاینه فنی چیست؟

علت اصلی رد شدن معاینه فنی خودرو

رایج ترین دلایلی که چه فنی و چه ظاهری هستند و سبب می‌شود تا خودرو شما ۱۰۰% در معاینه فنی رد شود عبارتند از:

  • ایرادات ظاهری: خارج شدن ظاهر خوردو از حالت استاندارد
  • آلایندگی: میزان بالای آلایندگی ماشین
  • وضعیت ترمز: وجود کوچکترین نقص در سیستم ترمز
  • کمک فنر: وجود نقص و مشکل در کمک فنر ها
  • هم راستایی چرخ ها: انحراف داشتن خودرو به طرفین

نوبت دهی معاینه فنی ماشین

با توجه به شرایط کنونی کشور و جلوگیری از ایجاد ازدحام و شلوغی به دلیل شیوع ویروس کرونا در مراکز معاینه فنی، امکان گرفتن نوبت آنلاین برای افراد وجود دارد. از این رو با مراجعه به سامانه my.tehran.ir می‌توانید بعد از وارد کردن اطلاعات خود و گرفتن کد فعالسازی، نام مرکز و تاریخ مراجعه خود را ثبت کرده و هزینه را نیز به صورت آنلاین پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که این سایت مخصوص نوبت دهی شهر تهران است. متاسفانه استقبال چندانی از این سامانه در تمامی شهرها نشده و تنها تهران، اصفهان و مشهد دارای این سامانه نوبت دهی معاینه فنی آنلاین هستند.
بهتر است نام شهر خود را در گوگل سرچ کنید تا در صورت داشتن سامانه بتوانید بصورت آنلاین برای دریافت نوبت معاینه فنی اقدام کنید. سامانه های نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی شهر مشهد eservice.mashhad.ir/nobat و شهر اصفهان fani.hamlebar.com می‌باشد.

استعلام اعتبار معاینه فنی ماشین

اگر قصد دارید تا از اعتبار معاینه فنی خود اطلاع کسب کنید با وارد شدن به سامانه symfa.ir می‌توانید پلاک خودرو و مشخصات مربوط به معاینه فنی را وارد کرده و تا از اعتبار معاینه فنی ماشین خود مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.