علل استارت نخوردن، چرا ماشین استارت نمیخورد؟ اگر ماشین روشن نشد چه کنیم؟

استارت نخوردن یا بد استارت خوردن ماشین یکی از رایج ترین مشکلات برای رانندگان بوده و هست. در زمانی که خودرو شما روشن نمیشود در قدم اول باید به دنبال علت روشن نشدن خودرو و عیب یابی آن بود و سپس اقدامات لازم را انجام داد. در این مقاله تلاش داریم تا شما را بصورت قدم به قدم در شرایط مختلفی که خودرو شما روشن نمیشود راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید…

استارت نخوردن خودرو مشکلی است که برای اکثر کسانی که دارای ماشین هستند، رخ می‌دهد. بنابراین اگر این مشکل برایتان پیش آمده است، این مقاله برای شماست. استارت زدن، اولین قدم برای روشن شدن خودروست اما ممکن است با یک استارت ساده خودرو شما روشن نشود. روشن نشدن ماشین میتواند مربوط به عوامل مختلفی مثل خرابی استارت یا سایر بخش‌های خودرو باشد.

علت استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن ماشین اصطلاحی است که در زمان روشن نشدن خودرو بکار میرود. استارت نخوردن جمله مشکلات رایج خودرویی است که افراد را درگیر می‌کند و سوال همه رانندگانی که با این مشکل برخورد دارند این است که “علت استارت نزدن ماشین” از چیست؟ (why my car doesn’t start) به طور کلی، استارت قطعه ای است که شرایط لازم برای شروع به کار موتور خودرو را تامین میکند. اما استارت نخوردن الزاما نشان دهنده خرابی قطعه استارت نیست و میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. میتوانید برای آشنایی بیشتر با این قطعه به مقاله استارت چیست؟ مراجعه کنید تا با وظیفه و نحوه عملکرد استارت ماشین بیشتر آشنا شوید.

دلایل استارت نخوردن خودرو معمولا به دو گروه عمده مشکلات احتراقی و برقی تقسیم بندی می‌شوند. مشکلات برقی اتومبیل مواردی همچون باتری، سر باتری، شمع ماشین، وایر، دینام ماشین و… را شامل می‌شوند؛ اما مشکلات احتراقی شامل مواردی همچون نقص در صافی بنزین، سیم پیچ و… می‌شود. گفتنی است خراب بودن برخی قطعات نیز در هر دو گروه جای می‌گیرند.

اگر ماشین استارت نخورد چه کنیم؟

شاید برای شما نیز سوال شده است که “چرا ماشین استارت نمیخورد؟” و ریشه این مشکل از کجاست. معمولا اولین دلیلی که به ذهن افراد می‌رسد، برق خودرو است. بنابراین در این شرایط معمولا مشکل از خرابی یک قطعه و یا خرابی سیستم برقی ماشین خواهد بود.

قبل از هر چیز باید دقت داشته باشید که به هیچ عنوان استارت خودرو را چند بار پشت سر هم نزنید، زیرا ممکن است این کار منجربه خالی شدن باتری ماشین شود. در قدم اول باید خودرو به دقت بررسی و عیب‌یابی شود، در صورتی که مشکل از قطعه خاصی باشد که به درستی کار نکند، در برخی مواقع می‌توان به راحتی مشکل را برطرف کرد. اما اگر مشکل از خرابی قطعه و یا مشکل برقی نشات گیرد و نیاز به تعویض قطعه داشته باشید، باید خودرو خود را به متخصص نشان دهید. در صورتی که امکان حضور مکانیک در محل برای شما فراهم نیست باید خودرو خود را بدون استارت روشن کنید و یا با امداد خودرو تماس بگیرید. آموزش روشن کردن ماشین با استارت خراب را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

اگر ماشین استارت نخورد چه کنیم؟

مشکل استارت نخوردن ماشین از چیست؟

به صورت کلی می‌توان گفت که روشن نشدن خودرو  با دلایلی همچون مسائل محیطی ارتباط مستقیم دارد و یا به علت نقص در عملکرد و خرابی قطعات اتفاق می‌افتد. قطعاتی که میتوانند با خراب شدنشان در روند روشن شدن خودرو مشکل ایجاد کنند بسیار زیاد اند و باید توسط متخصص و مکانیک مورد بررسی قرار گیرند اما در این بخش به شایع ترین خرابی‌های استارت نخوردن خودرو خواهیم پرداخت تا بصورت ابتدایی بتوانید احتمال خرابی را تشخیص دهید:

خرابی باتری و استارت نخوردن ماشین

مهم ترین، مشهورترین و رایج‌ترین دلیلی که افراد برای استارت نخوردن خودروی خود می‌شناسند خرابی باتری است. یکی از مهم ترین علائم خرابی باتری به عنوان دلیل برای استارت نخوردن خودرو این است که با چرخاندن سویچ، برق به بخش‌های مختلف خودرو رسیده و پشت آمپر روشن می‌شود اما موقع استارت زدن، استارت نیرو کافی برای روشن کردن خودرو نداشته و به اصطلاح استارت زور میزند و یا تنها صدای تق از آن شنیده شده و اصلا استارت عمل نمی‌کند. در هر دو این شرایط اگر چراغ‌های خودرو را روشن کنید متوجه افت نور در زمان استارت زدن خواهید شد. خرابی باتری می‌تواند به دو شکل ظاهر شود:

نوع اول به اتمام رسیدن عمر باتری یا خالی شدن آن دلیل این خرابی است! معمولا باتری ماشین در بهترین شرایط عمری حدود ۲ الی ۵ سال دارند. (درباره عمر مفید باتری ماشین میتوانید در مقاله مربوطه اطاعات دقیق تری کسب کنید.) توجه داشته باشید که عمر باتری از زمان تولید آن محاسبه می‌شود نه از زمان استفاده! در صورتی که باتری شما عمر مفید خود را کرده باشد، شما ناچار به تعویض باتری خواهید بود اما اگر باتری تنها خالی شده و یا به اصطلاح خوابیده بود، میتوانید باتری خودرو را در اولین تعمیرگاه زیر دستگاه شارژ ببرید تا مجدد شارژ شده و قابل استفاده شود. در صورتی که از باتری اتمی استفاده میکنید میتواند با دقت به چراغ عمر باتری از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. تشخیص نهایی سلامت باتری باید به کمک ابزار و توسط متخصص صورت گیرد.

دلیل دوم، جرم گرفتگی اتصالات باتری است. به مرور زمان سر باتری‌ها و اتصالات آنها سولفاته کرده و مانع عبور بی دردسر جریان برق میشود. راه حل این است که سر باتری و بست‌های آن از این آلودگی‌ها پاک شوند. حتی میتوان چرب کردن قطب‌های باتری به کمک وازلین برای مدت طولانی تری جلوی سولفاته کردن باتری ماشین را گرفت. پس از رفع جرم‌های اضافه خودرو باید بدون مشکل استارت خورده و روشن شود.

خطرات نادیده گرفتن خرابی استارت

خرابی استارت خودرو می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد که در برخی موارد ممکن است نادیده گرفته شوند. در زیر تعدادی از این خطرات را بررسی می‌کنیم:

  1. خرابی در حین رانندگی: اگر استارت خودرو در حین رانندگی خراب شود، ممکن است در موقعیت‌های خطرناک قرار بگیرید. به عنوان مثال، اگر در یک تقاطع پرترافیک یا در مسیری با سرعت بالا باشید، از کنترل خودرو دست بدهید و ممکن است به تصادف منجر شود.
  2. استرس و نگرانی: خرابی استارت می‌تواند برای راننده استرس و نگرانی ایجاد کند. در صورتی که به صورت مکرر با خرابی استارت مواجه شوید، ممکن است از رانندگی لذت نبرید و استرس رانندگی را تجربه کنید.
  3. هزینه‌های تعمیر: تعمیر یا تعویض استارت خودرو هزینه‌های قابل توجهی را در بر دارد. اگر خرابی استارت را نادیده بگیرید و اقدام به تعموضوعیات مربوط به احتمالی در خصوص خطرات نادیده گرفتن خرابی استارت خودرو، عبارت است از:
  4. افزایش خطر تصادف: اگر استارت خودرو خراب باشد و در موقعیت‌هایی مانند تقاطع‌ها یا جاده‌های پرترافیکی متوقف شوید، ممکن است رانندگان دیگر نتوانند به درستی شما را مشاهده کنند و به تصادف منجر شود.
  5. بی‌توجهی به علائم خطر: در صورتی که استارت خودروتان خراب باشد، ممکن است به علائم خطری که نیاز به روشن کردن چراغ‌ها یا نشانگرهای دیگر دارند، توجه نکنید. این می‌تواند برای شما و سایر رانندگان خطرناک باشد.
  6. مشکلات در مسافت‌های زیاد: اگر استارت خودرو خراب باشد و قصد دارید به مسافت‌های طولانی بروید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. ممکن است خودروتان در حین راه‌اندازی در میان جاده متوقف شود و برای شما مشکل ساز شود.

سوختن فیوزها و استارت نخوردن ماشین

اتومبیل‌ها معمولا دارای چند جعبه فیوز مجزا هستند. یکی از این جعبه فیوز ماشین را زمانی که کاپوت را بالا بزنید در بالای موتور، سمت راست مشاهده می‌کنید که فیوزهای بسیاری را در خود جای داده و جعبه فیوز دیگر نیز در محلی نزدیک به ECU یا همان کامپیوتر مرکزی خودرو قرار دارد. جعبه فیوز بعدی نیز داخل اتاق و معمولا زیر فرمان سمت چپ در داشبورد قرار دارد.

اغلب اوقات، سوختن جعبه فیوز یا حداقل یکی از فیوزهای آن و یا شل شدن اتصالات آن‌ها می‌تواند عملکرد بخشی از خودرو را مختل کند. حال اگر یکی از فیوزها مرتبط به استارت ماشین باشد، برق به استارت نرسیده و این قطعه عمل نمیکند. تعویض فیوز کار سختی نیست ولی تشخیص فیوز مرتبط و بررسی سلامت آن کاری تخصصی بوده و باید توسط مکانیک صورت پذیرد.

خرابی رله استارت و استارت نخوردن

قطعه دیگری که ممکن است خرابی خود را در زمان روشن شدن خودرو نشان دهد، رله استارت است. به بیان ساده تر، رله استارت قطعه کوچکی از مجموعه استارت است که غالبا افراد آن را نمی‌شناسند، اما کارایی بسیار مهمی دارد.

وظیفه این قطعه کوچک منتقل کردن جریان الکتریسیته از باتری به استارتر است. رله استارت یکی از بخش‌هایی از مجموعه استارت است که مستهلک شده و به مرور زمان نیاز به تعویض دارد. این قطعه کوچک و مربعی شکل، که هر ضلع آن شاید حدود ۲ الی ۳ سانتی متر باشد با خراب شدن، موقع استارت زدن خودرو هیچ برقی از باتری دریافت نکرده و عملا هیچ صدایی شنیده نمی‌شود. تعمیر این قطعه نیز نیاز به تخصص داشته و باید توسط مکانیک صورت پذیرد.

سوختن پمپ بنزین ماشین و روشن نشدن آن

پمپ بنزین ماشین نیز مانند سایر قطعات آن به مرور زمان فرسوده شده و از کار می افتد. با سوختن این قطعه بنزین مورد نیاز برای احتراق به موتور نرسیده و ماشین روشن نمی‌شود. در این شرایط ماشین استارت میخورد اما شروع نمیشود. در این شرایط پیشنهاد می‌شود که با تماس با متخصص، بررسی شرایط را به وی بسپارید اما اگر اطلاعات اولیه نسبت به خودرو خود دارید و با بخش‌های موتور آشنا هستید میتوانید با انجام یک تست از خرابی پمپ بنزین ماشین خود مطمئن شوید.

برای تست سلامت پمپ بنزین در مرحله اول سوئیچ را چرخانده و ماشین را در حالت آماده به استارت قرار دهید، در این حالت اگر کمی دقت کنید میتواند صدای ویژ پمپ بنزین را برای چند ثانیه از زیر صندلی عقب بشنوید. اگر صدایی از پمپ بنزین شما نیامد، سوئیچ را بسته و کاپوت را باز کنید سپس و شلنگ سوخت را از پشت ریل سوخت جدا کرده و در بطری قرار دهید. سپس سوئیچ را چرخانده و استارت بزنید. در صورتی پمپ بنزین شما سالم باشد باید بنزین از طریق شلنگ به داخل بطری ریخته شود. میتوانید با مطالعه پمپ بنزین ماشین چیست؟ اطلاعات بیشتری در مورد خرابی‌های این قطعه کسب کنید.
توجه داشته باشید که اگر خودرو گرم است (خودرو زیر آفتاب بوده یا موتور روشن بوده است) بنزین بروی موتور یا منیفولد ریخته نشود چرا که احتمال آتش گرفتن بنزین در این شرایط بسیار زیاد است.

استارتر خودرو

خرابی استارت و روشن نشدن ماشین

استارت خودرو قطعه ای است که در ابتدای کار و در زمان احتراق اولیه فعال می‌شود؛ پس از روشن شدن موتور، این قطعه غیر فعال شده و از چرخه عملکرد خودرو خارج میشود.

معمولا عوامل بسیاری باعث خرابی استارت ماشین می‌شوند که یکی از این عوامل نگه داشتن طولانی مدت سوئیچ در زمان استارت زدن است. از طرفی استارت ماشین به مرور زمان فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. در صورتی که مشکل روشن نشدن خودرو از خرابی استارت باشد، قبل از استارت با چرخاندن سویچ، اتفاقی نیوفتاده و برق در سیستم خودرو توزیع نمی‌شود. یکی دیگر از علائم خرابی استارت آن است که موقع استارت زدن تنها صدای تق شنیده شده و عملا استارت کار نمی‌کند. در هر دو این موارد تعمیر خودرو کار یک متخصص و مکانیک است.

خراب شدن دینام ماشین و روشن نشدن آن

مهم ترین و در واقع یکی از اصلی ترین قطعات خودرو دینام آن است، به طوری که در نبود این قطعه باتری ماشین را شارژ کرده و افت ولتاژ آن را تامین میکند. در صورتی که دینام خراب باشد، باتری ماشین به مرور زمان ضعیف شده تا جایی که دیگر توان تامین برق مورد نیاز برای استارت خودرو را ندارد. معمولا خرابی دینام با روشن شدن چراغ باتری در زمان روشن بودن خودرو مشخص می‌شود اما برای تشخیص خرابی آن طی خاموش بودن اتومبیل باید از دستگاهی مخصوص کمک گرفت. در مقاله دینام خودرو چیست؟ اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیار شما قرار گرفته است.

خرابی سیم کشی خودرو و روشن نشدن آن

در هر بخشی از خودرو که نیاز به برق وجود دارد، سیم کشی نیز هست. موتور، استارت، دینام، چراغ و … بدیهی است با خراب و فرسوده شدن سیم کشی، انتقال برق به درستی انجام نشده و آن بخش به خوبی کار نخواهد کرد. حال اگر سیم کشی مرتبط به موتور و یا استارت خراب شده باشد، واضح است که خودرو روشن نخواهد شد.

تشخیص و تعمیر خرابی سیم کشی باید توسط برق کار تخصصی خودرو شما صورت گیرد چرا که کار بسیار حساس و دقیقی است.

خرابی شمع یا وایرهای اتومبیل و روشن نشدن آن

شمع ماشین قطعه کوچکی هستند که از یک سر در محفظه احتراق و از سر دیگر نیز به وایر متصل می‌شوند. در محفظه احتراق، بنزین بخار شده و با جرقه ای که در سر شمع زده می‌شود آتش می‌گیرد.

این جرقه همان جریان الکتریسیته ای است که توسط وایرها از باتری آورده می‌شود. سیاه شدن، خرابی شمع و یا حتی خرابی سیم‌های وایر که ممکن است به راحتی قابل تشخیص نباشد، علاوه بر آن جا به جا وصل کردن وایرها می‌تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود.

در تمامی این شرایط خرابی شمع یا وایر ممکن است موجب استارت خوردن و روشن نشدن خودرو شود که تعمیر و تشخیص آن باید به کمک مکانیک صورت پذیرد.
اگر با تشخیص نشانه های تعویض شمع خودرو قصد تعویض شمع را داشتید، میتوانید لیست قیمت شمع ماشین را مشاهده و با انتخاب مدل خودروی خود و بعد از بررسی برندهای مختلف خرید خود را ثبت کنید.

خرابی سوئیچ و استارت نخوردن خودرو

گاهی اوقات احتمال آن هم وجود دارد که استارت نخوردن ماشین به علت خراب شدن خود سوئیچی باشد که در دستان شما قرار دارد. زمانی که سوئیچ را باز می‌کنید چراغ‌های هشدار بر روی کیلومتر شمار ماشین روشن می‌شوند که با روشن شدن کامل خودرو این چراغ‌ها خاموش می‌شوند.

در صورتی که سوئیچ را چرخانده و این چراغ‌ها روشن نشدند، احتمال آن وجود دارد که سوئیچ خراب شده باشد. با استفاده از سوئیچ یدکی می‌توانید متوجه شوید که این فرضیه درست است یا خیر.

خرابی سویچ

روشن کردن ماشین با هل دادن

زمانی که با این معضل جدی رو به رو شدید، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و مدام استارت ماشین را نزنید. هرچند گاها ناچار به روشن کردن خودرو بدون استارت هستیم، اما خراب بودن استارت معضلی است که باید عیب یابی و تعمیر شود و اگر به زور بخواهید خودرو را روشن کنید به دیگر اجزای سیستم موتوری و گیربکس خودرو آسیب جدی وارد خواهید کرد.

قبل از هر چیز برای روشن کردن ماشین با هل دادن باید بدانید که تفاوتی در دلیل استارت نخوردن ماشین اتوماتیک و دنده دستی وجود ندارد تنها فرقی که در این بین وجود دارد امکان روشن کردن خودرو با استارت خراب است! در صورتی که خودرو شما روشن نمی‌شود و گیربکس آن دستی باشد، میتوانید با پیروی از قدم‌های زیر خودرو خود را روشن کرده و به اولین مکانیکی مراجعه کنید. اما توجه داشته باشید که روشن کردن ماشین اتوماتیک با استارت خراب به راحتی امکان پذیر نیست و حتما باید مشکل خودرو در محل رفع شود.

برای روشن کردن ماشین با استارت خراب در مرحله اول باید طبق روند بالا عیب یابی صورت گیرد. در شرایطی که مشکل از سوختن پمپ بنزین، خرابی شمع، وایر و یا هر قطعه که مانع انجام عملیات احتراق موتور شود نبود میتوان خودرو را با استارت خراب روشن کرد.
سوئیچ را تا حالت آماده به استارت چرخانده تا پشت آمپر روشن شود. سپس کلاچ را گرفته و خودرو را در دنده قرار می‌دهید. سپس خودرو را هل داده و پس از دور گرفتن خودرو پا را از روی کلاچ برمی‌داریم. ماشین با کمی ضربه روشن خواهد شد. توجه داشته باشید که روشن کردن ماشین با هل دادن فشار زیادی را به بخش‌هایی مثل تسمه تایم و … موتور وارد میکند که با تکرار زیاد آن ممکن است آسیب‌های جدی به موتور خودرو شما وارد کند.

برق پشت آمپر میاد ولی استارت نمیخوره

یکی از رایج ترین مشکلات این است که به اصطلاح برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره. زمانی که سوئیچ را در جای خود چرخانده و در موقعیت آماده به استارت قرار می‌دهید، اصطلاحان برق پشت آمپر آمده و پشت آمپر روشن می‌شود و خودرو آماده روشن شدن است و همه چیز تا به اینجا درست پیش رفته اما با چرخاندن مجدد سوئیچ، ماشین استارت نمیخورد! رایج ترین دلایل زمانی که ماشین برق دارد اما استارت نمیخورد موارد زیر اند:

  • خرابی، خوابیدن یا ضعیف شدن باتری ماشین: این مورد رایج ترین علتی است که با وجود برق پشت آمپر ماشین، ضعیف شدن باتری نمیتواند انرژی مورد نیاز استارت را تامین کند و خودرو استارت نمی خورد.
  • سوختن فیوز استارت: با سوختن فیوز استارت عملا برقی به استارت خودرو نرسیده و این قطعه کارایی خود را از دست می‌دهد.
  • خرابی استارت
  • خرابی سویچ

در صورتی که تمایل دارید که با علائم پشت آمپر آشنا شوید می توانید مقاله مرتبط در مجله را نیز مطالعه نمایید.

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

از دیگر حالت‌های شایع خرابی استارت زمانی است که راننده اقدام به استارت می‌کند اما خودرو روشن نمی‌شود. این حالت می‌تواند به علت‌های مختلفی از جمله دلایل احتراقی و برقی باشد. برخی از شایع ترین این مشکلات عبارتند از:

  • ضعیف بودن باتری (رایج ترین مشکل)
  • ضعیف شدن شمع موتور
  • خراب شدن وایر شمع یا کوئل
  • سوختن پمپ بنزین ماشین
  • مشکلات امنیتی کیت سوئیچ
  • ECU یا MAF معیوب
  • مشکلات در سیم کشی موتور
  • خرابی در سیستم فیوز و جعبه فیوزها

علت روشن نشدن چراغ چک و استارت نخوردن

یکی از شایع ترین حالت‌هایی که خرابی استارت خودرو را به راننده گوشزد می‌کند، روشن نشدن چراغ چک قبل از استارت ماشین است. علت روشن نشدن چراغ چک قبل از استارت میتواند به موارد بسیار زیادی مرتبط باشد اما رایج ترین آن مشکل برقی در سیستم خودرو است. در این شرایط، وقتی پشت آمپر روشن بوده اما چراغ چک خاموش است حتی با استارت زدن نیز خودرو روشن نمی‌شود و شما باید ماشین خود را به پیش مکانیک برای رفع مشکل ببرید.
به این نکته توجه داشته باشید که اکثر خودروها در حالت آماده به استارت وقتی که برق پشت آمپر خودرو روشن می‌شود، چراغ چک آنها باید روشن شده و بعد از استارت خوردن خاموش شود. روشن شدن چراغ چک قبل از استارت نشان دهنده این است که سیستم خودرو موارد مختلفی را بررسی کرده و موتور را آماده روشن شدن کرده است. لذا روشن شدن چراغ چک و استارت نخوردن نشان دهنده خرابی در بخش‌های مرتبط به چراغ چک ماشین نیست.
اگر چراغ چک ماشین بعد از استارت نیز روشن ماند، نشان دهنده این است که ایرادی در بخش باتری، سوخت رسانی، و یا اجزای داخلی موتوری وجود دارد که باید مرتفع شود. در این مورد عیب یابی دقیق و رفع مشکل باید توسط متخصص انجام شود. در مقاله علت روشن شدن چراغ چک ماشین به صورت دقیق تر به عللی که موجب به روشن ماندن این چراغ در پشت آمپر می‌شود پرداخته‌ایم.

روشن بودن چراغ چک و استارت نخوردن

علت بد استارت خوردن ماشین

قطعا شما هم با مشکلی از جمله بد استارت خوردن ماشین خود رو به رو شده اید. بد استارت خوردن اصطلاحی است که بعد از اقدام به استارت زدن خودرو، مدت زمان استارت خوردن اتومبیل تا روشن شدن آن طولانی شده و اتومبیل به اصطلاح با تک استارت روشن نمی‌شود.

شایع ترین عواملی که باعث بد استارت خوردن ماشین می‌شود عبارت اند از:

  • خرابی واشر سرسیلندر و ورود آب فضای احتراق
  • ورود روغن به داخل آب رادیاتور
  • ضعیف شدن پمپ بنزین
  • گرفتگی صافی بنزین
  • ضعیف بودن باتری ماشین
  • خرابی سنسور دمای موتور
  • نشتی بنزین از انژکتورها
  • خرابی کاسه نمد سوپاپ
  • ضعیف بودن جرقه شمع
  • خرابی کوئل
  • سفتی فیلر سوپاپ‌ها (جهت آشنایی بیشتر با فیلر مقاله فیلر چیست؟ در مجله برای شما آماده شده است)
  • نامرغوب بودن سوخت مصرفی

با توجه به دلایل ذکر شده فوق، با بد استارت خوردن خودرو و افزایش مدت زمان استارت بهتر است هر چه سریعتر به مرکز تعمیراتی مناسب مراجعه کنید تا از بروز آسیب‌های جدی تر جلوگیری شود.

دلایل استارت نخوردن ماشین در زمستان

حتما یادتان می‌آید که در گذشته و زمان‌های قدیم هنگامی که از خواب بیدار می‌شدیم و متوجه بارش برف در شب گذشته می‌شدیم احساس خوشی و شادی بسیاری داشتیم، اما درست در همان لحظه احتمالا با چهره نگران و مضطرب پدرانی برخورد می‌کردیم که نگران استارت نخوردن ماشین و تاخیر در رسیدن به سرکارشان بودند.

علت “استارت نخوردن ماشین در زمستان” و هوای سرد چیست؟ استارت نخوردن در سرما معمولا پس از مدتی خاموش بودن خودرو اتفاق می‌افتد که دمای موتور با هوای سرد بسیار کاهش یافته است. ۳ دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد:

استارت نخوردن خودرو در سرما

ضعیف شدن یا خوابیدن باتری

یکی از رایج ترین دلایل استارت نخوردن یا روشن نشدن خودرو در زمستان ضعیف شدن یا خوابیدن باتری ماشین است. زمانی که هوا سرد باشد میزان برانگیختگی و حرکت الکترون‌ها در باتری برای انتقال جریان برق افت پیدا می‌کند که باعث عملکرد مناسب یا ضعیف باتری می‌شود. در صورتی که عمر باتری خودرو شما تمام نشده باشد، تنها نیاز به شارژ مجدد دارد.
مهم ترین علت خالی شدن باتری و یا اصطلاحا خوابیدن باتری معمولا به دلیل شل شدن اتصالات کابل‌های متصل به باتری بوده که به راحتی توسط متخصص قابل حل است. بهترین راه حل برای آن تنظیم دوباره اتصال کابل‌هاست و شارژ مجدد باتری است اما در صورت بروز دوباره آن، می‌توانید به کمک هول دادن خودرو آن را روشن کنید. آموزش این ترفند در بخش روشن کردن خودرو با استارت خراب قرار گرفته است.

ویسکوزیته روغن موتور

روغن موتور خودرو یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند برای شما در فصل‌های سرد سال دردسر درست کند، اما ماجرا چیست؟

اگر تا به حال به ساختار روغن موتور آشنا باشید می‌دانید که ساختار روغن موتور به گونه ایست که غلظت آن در شرایط مختلف تغییر کند. در واقع این سیال ساختاری مخصوصی به شکل عسل دارد. آیا تا به حال عسل را در یخچال گذاشته اید؟ اگر این کار را کرده باشید حتما متوجه شده اید که تغییر شکل دادن عسلی که در یخچال بوده با عسل معمولی بسیار فرق دارد و سخت تر است. روغن موتور نیز به محض استارت خوردن بایستی در موتور به گردش دربیاید و هرچه سفت تر باشد، سخت تر امکان به گردش درآمدن آن وجود دارد.
یکی از نشانه های این موضوع روشن شدن چراغ روغن است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دلیل روشن شدن چراغ روغن را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

اما راه‌حل چیست؟ مسلما یکی از کارهایی که باید انجام دهید آن است که از روغن موتورهای مخصوص زمستان و رقیق تر استفاده کنید. روغن موتورهای مخصوص زمستان در دماهای سردتر همچون روغن موتورهای معمولی سفت نمی‌شوند، بنابراین مشکل و دلیل استارت نخوردن خودرو در فصل سرد تا حد زیادی حل می‌شود.
البته ناگفته نماند که در حال حاضر بسیاری از روغن موتورها که ساخت شرکت‌های متفاوتی هستند، مناسب برای ۴ فصل تولید شده و در بازار وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

تاخیر در تبخیر بنزین

به منظور روشن شدن خودرو بایستی بنزین مایعی که در آن قرار دارد به بخار بنزین تبدیل شود. این تبدیل شدن از حالت مایع به گاز که تبخیر نام دارد در هوای سرد بسیار دیرتر و مشکل تر انجام می‌شود که همین موضوع باعث عدم احتراق موتور می‌شود.
رانندگان برای حل این مشکل از روش اسپری کردن محلول اتر در موتور استفاده می‌کنند؛ زیرا از لحاظ شیمیایی اتر با سرعت بیشتری نسبت به بنزین تبخیر شده و آتش می‌گیرد. اما پیشنهاد می‌شود تشخیص و رفع مشکل را به متخصص و مکانیک خودرو خود بسپارید در غیر این صورت باز هم با مشکل عدم استارت خوردن ماشین روبرو می‌شوید.

علت بد روشن شدن ماشین در صبح

استارت نخوردن ماشین اول صبح معمولا در روزهای سرد زمستانی رخ می‌دهد. علت استارت نخوردن ماشین اول صبح خارج از موارد گفته شده نیست، لذا بررسی علل استارت نخوردن ماشین در زمستان که در مقاله به آن پرداخته شد میتواند در یافتن مشکل به شما کمک کند، از طرفی باید گفت رایج ترین علت دیر روشن شدن خودرو در صبح همانطور که گفته شد ضعف باتری ماشین و پس از آن مشکل یا ضعف در سیستم سوخت رسانی آن است و از رایج ترین دلایل استارت نخوردن ماشین هنگام سرد بودن است.

گرم کردن خودرو در زمستان

علت استارت نخوردن ماشین هنگام گرم بودن

ممکن است برای شما نیز اتفاق بیوفتد که ماشین با موتور گرم استارت نخورده و روشن نشود. “استارت نخوردن ماشین هنگام گرم بودن موتور” قالبا نشان دهنده وجود مشکلی در قطعه استارت خودرو است! حالت‌هایی مثل بد و طولانی استارت خوردن ماشین گرم یا استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو هنگام گرم بودن موتور نشانه‌های این مشکل است؛ این حالت زمانی اطلاق می‌شود که خودرو به عبارتی در حال کار کردن بوده و پس از خاموش شدن برای مدتی کوتاه، در شرایطی که هنوز ماشین داغ بوده و موتور گرمای خود را از دست نداده مجدد اقدام به استارت زدن می کنید و برای روشن شدن ماشین باید زیاد استارت خودرو را نگه داشته و یا چند بار پشت هم استارت بزنید.
از طرفی گاها نیز ممکن است علت بد استارت خوردن ماشین گرم، ناشی از وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی یا سیستم احتراق مثل سوزن‌های انژکتور، پمپ بنزین، کثیف شدن استپر موتور، فشار شکن بنزین، صافی بنزین و… باشد.
اگر از سلامت استارت ماشین خود اطمینان دارید، رایج ترین مشکل که موجب استارت نخوردن موتور گرم ماشین می‌شود گرفتگی و کثیفی صافی بنزین و در مرحله بعدی ضعیف شدن پمپ بنزین ماشین است. در این شرایط اکیدا پیشنهاد می‌شود به صلاحدید مکانیک اقدام به تعویض این قطعات کنید. اما اگر مشکل از این دو نباشد شاید بتوانید با روش زیر بصورت موقتی خودرو خود را راحت تر روشن کنید. برای این کار پیش از استارت زدن خودرو دو یا سه بار سوئیچ را باز و بسته کنید، هر بار هم اجازه دهید صدای پمپ بنزین قطع شود و سپس یک بار کاملا استارت بزنید.
اما گفتنی است بنابر تجربه بسیاری از افرادی که چنین مشکلاتی داشته اند مواردی وجود داشته که بعضا با تعویض تمام این قطعات، باز هم مشکل حل نشده و خودرو هنگام گرم بودن استارت نمی خورده است. در این شرایط پیشنهاد می‌شود ابتدا ECU را بررسی کنید، تا اگر خطا یا مشکلی مانع استارت خوردن می‌شود رفع گردد.

استارت نخوردن خودرو در سراشیبی

در برخی مواقع که خودرو در سراشیبی استارت نخورد که معمولا علت آن ضعیف شدن پمپ بنزین خودرو و یا گرفتگی صافی بنزین یا حتی خیلی کم بودن بنزین ماشین است. اما می‌تواند هر یک از مواردی در بالا گفته شد نیز باشد، لذا پیشنهاد میکنیم حتما خودرو خود را به مکانیک نشان دهید.

در صورتی که اطمینان داشتید مشکل از سیستم سوخت رسانی خودرو و یا بخش احتراق و موتور نیست، میتوانید به کمک ترفندی که در بخش روشن کردن خودرو با استارت خراب آموزش دادیم استفاده کنید و خودرو خود را روشن کنید تا به اولین تعمیرگاه برسید. تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که اگر در سرازیری هستید، میتوانید بجای هول دادن از شیب زمین برای دور گرفتن خودرو استفاده کنید.

استارت نخوردن خودرو در سراشیبی

استارت نخوردن خودروهای دو گانه

خودروهای دوگانه دو حالت مختلف دارند، یا دارای موتورهای پایه گازسوز می‌باشند که در آن صورت به صورت فابریک و در کارخانه دوگانه سوز شده اند و یا خودروهای معمولی و بنزینی بوده اند که به صورت دستی دوگانه سوز شده شده اند.

مشکل روشن نشدن ماشین روی گاز بیشتر در زمانی که موتور خودرو به صورت دستی گازسوز شده باشد دیده میشود. در این حالت، غالبا زمانی که نوع سوخت را از روی گاز به بنزین تغییر دهید موتور استارت خورده و روشن می‌شود. اما روشن نشدن ماشین روی گاز LGP یا CNG است که میتواند دردسر ساز شود. معمولا اگر موتور ماشین شما روی گاز استارت نخورد، در هنگام عبور از سربالایی ها و مواردی که پشت ترافیک هستید هم با سوخت CNG یا LGP موتور بد کار کرده و به اصطلاح کم آورده و قدرت ندارد. توجه داشته باشید خودرو هایی که دوگانه سوز شده‌اند فارغ از نوع سوخت آنها چه CNG و چه LGP، معمولا مشکل استارت نخوردن موتور بروی سوخت گاز آنها ناشی از خرابی قطعات یکسانی است.

به طور کلی، علت روشن نشدن ماشین روی گاز معمولا ناشی از خرابی قطعاتی عبارت از:

  • کلاه توزیع سوخت
  • پمپ سوخت
  • گرفتگی فیلتر سوخت
  • اتصالات سیم پیچ
  • خرابی خود استارت
  • کیفیت پایین سوخت LGP یا CNG

از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که مشکل استارت نخوردن خودرو دوگانه سوز، نه تنها در استارت نخوردن ماشین شما دخیل است، بلکه در نحوه حرکت و عملکرد موتور نیز تاثیر گذار است. در این شرایط بهتر است سیستم‌های سوخت رسانی را به یک متخصص نشان دهید. البته این دلایل می‌توانند علت روشن نشدن ماشین بعد از تعمیر موتور نیز باشند.

استارت نخوردن خودروهای دنده اتوماتیک

مشکل استارت نخوردن خودروهای دنده اتوماتیک نیز مانند سایر خودروها بوده و معمولا مشکلات مشابهی را دارند. اما در خودروهای اتوماتیک یک حالت دیگر نیز ممکن است رخ دهد، آن هم خرابی سلکتور گیربکس است که ممکن است مانع استارت خوردن ماشین شما شود. این در شرایطی است که موتور خودرو قفل شده و مانعی برای چرخش فلایویل وجود دارد.

علت صدای قیژ استارت چیست؟

زمانی که خودرو شما روشن بوده و اقدام به استارت زدن کنید، “صدای قیژ استارت” را خواهید شنید. صدای قیژ بعد استارت خوردن و روشن شدن خودرو ناشی از درگیر شدن دنده استارت با فلایویل است که به دلیل روشن بودن موتور با سرعت بالا در حال حرکت است. گفتنی است صدای قیژ که هنگام استات به گوش میرسد ارتباطی به هوای سرد یا گرم نداشته و در هر شرایط آب و هوایی با استارت زدن خودرو روشن این صدا به گوش راننده خواهد رسید.
به دلیل اینکه سرعت گردش فلایویل بسیار بیشتر از میزان استاندارد گردش دنده استارت است، شنیدن صدای قیژ استارت استهلاک این بخش از را بالا برده و فشار بسیار زیادی را به این قطعه وارد میکند. در صورت تکرار مکرر این اتفاق حتی احتمال خرد شدن دنده استارت وجود داشته که میتواند منجربه آسیب‌های جدی به بخش‌های مهم خودرو شود.

علائم خرابی استارت ماشین چیست؟

پیش از بررسی دلایل متعدد خرابی استارت خورو، بهتر از علائم و نشانه‌های مختلف آن را بدانیم البته ناگفته نماند که این علائم میتواند نشانه خرابی استارت ماشین باشد اما الزامی به خرابی این قطعه نیست، رایج ترین نشانه و علائم خرابی استارت ماشین به شرح زیر است:

  • شنیدن صدای قیژ و تق تق از استارت
  • مشکلات متناوب در روشن شدن خودرو
  • قطع نشدن استارت بعد از روشن شدن خودرو
  • شندین صدای تیک از محفظه موتور
  • درگیر بودن استارت با دنده فلایویل بعد از روشن شدن خودرو و شنیدن صدا از سمت گیربکس
  • بد استارت خوردن خودرو
  • روشن نشدن ماشین پس از استارت

تعویض استارت خودرو به طور کلی زمان مشخصی ندارد و تا زمانی که برای این قطعه مشکلی پیش نیامده می‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل، مختصصان در این زمینه نیز به بررسی و چک هر چند مدت یکبار این قطعه و اطمینان از سالم بودن آن توصیه می‌کنند.

چگونه عمر مفید استارت ماشین را افزایش دهیم؟

پاسخ به این سوال ساده است! شما به بررسی متوالی و مرتب قطعات مرتبط با استارت خودرو و اطمینان از عملکرد سالم سیستم‌های وابسته به آن از جمله بررسی هر ساله باتری در هر پاییز می‌تواند، فشار پمپ بنزین، تعویض منظم فیلترها بخصوص صافی بنزین و … در این امر مثمر ثمر باشد. به مرور زمان با مستهلک شدن استارت نیز میتوان با تعویض برخی قطعات آن مثل ذغال استارت از ازکار افتادگی این قطعه جلوگیری کرد.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معمولا به دلیل حواس پرتی رخ می‌دهد و عمر استارت خودرو را بسیار کاهش خواهد داد، استارت زدن خودرو در زمان روشن بودن آن است. این کار باعث می‌شود تا استارت ماشین شما عمر کمتری داشته و زودتر خراب شود. در صورتی که برایتان سوال است اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه میشود؟ این مقاله را بخوانید.

جمع بندی استارت نخوردن خودرو

در مورد تمام دلایل استارت نخوردن خودرو، شرایط متفاوتی که ممکن است اتومبیل در آن استارت نخورد صحبت کردیم و تا جایی که ممکن بود راه حل‌هایی را برای هر کدام از آن موارد ارائه دادیم، اما گاهی اوقات مشکل فراتر از ارائه راه حل می‌باشد و احتمالا قطعاتی از موتور خراب شده اند. لذا در هر صورت پیشنهاد میکنیم در اولین فرصت به مکانیک مورد اطمینان خود مراجعه کنید.

برای تامین قطعات و لوازم یدکی خودرویتان می‌توانید با مراجعه به سایت یدک یار قطعات مورد نیاز خودرو خود را اصالت کیفیت و سلامت فیزیکی محصول خریداری کرده و درب محل خود تحویل بگیرید. فروش این قطعات و دیگر لوازم یدکی مورد نیاز اتومبیل به صورت اینترنتی در وب سایت یدک یار قابل انجام است. فروشگاه ما با بیش از ۶ سال سابقه در فروش آنلاین قطعات خودرو، به عنوان اولین و بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی لوازم خودرو شناخته می‌شود. در صورتی که متوجه شدید مشکل از استارت خودرو نیست، مقاله روشن نشدن خودرو می‌تواند برای شما کمک کند.

علاوه بر این، با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان یدک یار بهره مند شوید.

سوال‌های متداول درباره استارت نخوردن ماشین

چرا ماشین استارت نمیخوره و علت آن چیست؟

علت استارت نخوردن ماشین معمولا به دو گروه عمده مشکلات احتراقی و برقی تقسیم می‌شود. مشکلات برقی مثل خرابی باتری، سر باتری، شمع ماشین، وایر، دینام ماشین و… و مشکلات احتراقی همچون انسداد صافی بنزین، خرابی پمپ بنزین، دریچه گاز و…

علت استارت نخوردن ماشین اول صبح چیست؟

این اتفاق معمولا در روزهای سرد پیش آمده و رایج‌ترین علت استارت نخوردن ماشین اول صبح ضعف باتری و بعد از آن مشکل یا ضعف در سیستم سوخت رسانی خودرو است.

علت قطع شدن برق ماشین هنگام استارت زدن چیست؟

قطع شدن برق ماشین هنگام استارت زدن معمولا نشان دهنده ضعیف شدن باتری خودرو شماست و باتری ولتاژ مورد نیاز استارت را تامین نمی کند، لذا باید باتری خودرو خود را تعویض و یا شارژ نمایید.

وقتی ماشین استارت نمیخوره چیکار کنیم؟

در قدم اول باید به عیب یابی خودرو بپردازید. اما رایج ترین دلیل استارت نخوردن خودرو مشکل در باتری ماشین است. در صورتی که از خرابی باتری اطمینان داشتید میتوانید با باتری به باتری کردن و یا هول دادن خودرو آن را روشن کرده و به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

علت روشن نشدن ماشین حتی با هل دادن چیست؟

در صورتی که خودرو شما حتی با هل دادن روشن نشد، به احتمال زیاد در سیستم سوخت رسانی مشکلی وجود داشته که باید رفع شود. رایج ترین دلیل سوختن پمپ بنزین ماشین است.

علت روشن نشدن خودرو هنگام گرم بودن چیست؟

روشن نشدن ماشین گرم غالبا نشان دهنده خرابی در سیستم استارت خودرو است که باید توسط متخصص بررسی و عیب یابی شود.

علت ضعیف استارت خوردن ماشین چیست؟

ضعیف استارت خوردن ماشین یا زور زدن استارت معمولا به دلیل ضعیف شدن باتری خودرو است.

علت روشن نشدن چراغ چک قبل از استارت چیست؟

روشن نشدن چراغ چک ماشین قبل از استارت زدن دلایل بسیاری میتواند داشته باشد اما رایج ترین آن خرابی در سیستم برقی خودروست.

علت طولانی استارت خوردن ماشین چیست؟

طولانی استارت خودرو خودرو میتواند دلایل زیادی از جمله ضعیف شدن باتری خودرو، ضعیف شدن شمع ماشین یا مشکل در احتراق، خراب شدن واشر سرسیلند و … باشد که باید توسط متخصص بررسی و عیب یابی شود.

عنوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظرات
  1. مهدی مقربی می گوید

    باتشکر از راهنمایی های شما

  2. اسماعیل می گوید

    سلام وقت بخیر خودرو ساینا هنگام دور زدن سر پیچ خاموش شد و بعد از استارت زدن اصلا استارت نخورد و برق پشت آمپر بود ووباطری نو‌میباشد و دزد گیر هم نصب نکردم و با هل دادن روشن شد اشکال از کجاست ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر طبق گفته شما باتری ماشین سالم بوده و خودرو در حرکت خاموش شده و اصلا استارت نمی خورده اما با هل دادن روشن شده،‌ احتمال زیاد مشکل از مجموعه و سیستم استارت خودرو شماست.
      با این حال تشخیص دقیق علت استارت نخوردن ماشین شما باید توسط مکانیک و متخصص و خبره تشخیص داده شود تا دقیقا قطعه مورد نیاز که موجب روشن نشدن خوردرو شده تعمیر یا تعویض گردد.

  3. یاسمین می گوید

    ممکنه سیستم ایموبلایزر نذاره ماشین روشن شه. من یه ۲۰۷ دارم که این خطا رو میداد و ماشین استارت میخورد ولی روشن نمیشد

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      بله، هر چند که رایج نیست ولی در شرایطی که قفل مرکزی خودرو کامل باز نشده باشد و شما بدون باز کردن قفل با ریموت وارد خودرو شوید، مثل باز کردن در با کلید، در صورتی که شما استارت بزنید خودرو استارت خورده اما روشن نمیشود. در این شرایط بهترین کار این است که درب های خودرو را ببندید، مجدد در ها را با ریموت قفل کنید و پس از چند ثانیه با ریموت قفل مرکزی را باز کنید و استارت بزنید.
      اگر مشکل رفع نشد راه حل های زیادی وجود دارد تا خودرو را روشن کنید ولی پیشنهاد میکنیم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات خودرو حتما به متخصص مراجعه کنید.

  4. اصلی می گوید

    متشکرم از سایت و گروه تون
    من یک دستگاه مگان دارم همه چیز اوکی ولی گاهی وقتها ۲ساعت خاموش باشه بد استارت میخوره ۲.۳بار باید کلید و بزنم بعد روشن میشه .همیشه نیست گاهی وقتها ست دلیلش ممنون میشم بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      برای تشخیص دقیق مشکل باید حتما به مکانیک و متخصص مراجعه کنید اما بصورت کلی ممکن هست مشکل از وایر، شمع و یا سیم کشی خودرو شما باشد.

  5. داود بنی ادم می گوید

    سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون
    من یه پراید نیم انژکتور مدل ۸۳ دارم این ماشین اگه گاز فشار زیاد میدادم دور موتور میوفتاد باید آروم آروم فشار رو بالا میبردم . ماشین همیشه تک استارت روشن میشد ولی چندروز پیش ماشین چند لحظه خاموش کردم ولی دیگه روشن نشد و استارت نخورد حتی ماشین با هول دادن هم روشن نشد وقتی هول دادم یکم سرفه کرد بعد خاموش شد. شمع ها و وایر ها تازه عوض شده ،پمپ بنزین هم روشن میشه به نظر شما کجاهارو چک کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ممکن هست علت استارت نخوردن ماشین شما ناشی از مشکل کویل باشد. خرابی کویل میتواند علت اصلی استارت نخوردن خودرو و درست کار نکردن موتور ماشین باشد.

  6. علی محمدی می گوید

    خیلی عالی تمام نکات رو تو مقاله گفتین. من از فروشگاه تون استارت برای ماشینم گرفتم خیلی راضیم هم اصل بودن هم کیفیت و هم قیمت که همه رو داشتید. شما عالی بودین دمتون گرم…

  7. ابوالفضل می گوید

    سلام وقت بخیر پراید مدل ۱۳۹۴ دارم . ماشین وقتی سرد هست با تک استارت روشن میشه ولی تو فصل گرم وقتی زیر افتاب باشه ماشین موقع روشن شدن خف میکنه و بزور روشن میشه یا دوری باهاش بزنم بعد خاموش کنم دوباره بخوام روشن کنم حتما باید پدال گاز رو قشار بدم تا روشن بمونه وگرنه خاموش میشه . دیاگ هم خرابیشو نشون نمیده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      استارت نخوردن ماشین در حالت گرم نشان دهنده ضعف در سیستم احتراق ماشین شماست، مشکل میتواند از قطعات زیر نشات گیرد:
      ۱- فرسودگی یا کثیفی شمع
      ۲- کثیفی انژکتور
      ۳- ضعیف شدن وایر شمع
      ۴- کثیفی صافی بنزین
      ۵- ضعیف شدن پمپ بنزین

  8. محمدرضاخطیبی مقدم می گوید

    سلام پرایددوگانه انژکتور۸۶باطری ۵۰یکماه خریدم.سیم دنده عقب سوخت پشت امپریهوقطع شدماشین استارت نخوردهل دادم روشن شدبعدیکساعت ماشین دورش ضعیف نورضعیف باتقهای سنگین خاموش شد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این احتمال بسیار رایج است که دینام خودرو شما خراب باشد و نتواند برق مورد نیاز شارژ مجدد باتری را تامین کند و با تمام شدن شارژ باتری با توجه به اینکه دینام خودرو وظیفه خود را نمیتواند انجام دهد و برق را تامین کند خودرو خاموش شده است. به احتمال زیاد همین موضوع منجربه استارت نخوردن ماشین و خاموش شدن خودرو پس از یک ساعت استفاده شده.
      پیشنهاد میکنیم دینام ماشین را بررسی و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.