استاندارد تست تصادف خودرو در آمریکا

ایمنی خودرو ها در سراسر دنیا یکی از مهمترین المان های تولید خودروست. همواره برای مقایسه و بررسی میزان ایمنی خودرو های مختلف شرکت های مختلفی دست به اجرای تست تصادف طبق استاندارد های خود میکنند. معروف ترین سازمانی که تست تصادف را برای خودرو ها در ایالات متحده آمریکا انجام میدهند سازمان NHTSA و موسسه ی IIHS است. در این مقاله ما به بررسی جنبه های مختلف تست تصادف این سازمان ها خواهیم پراداخت. با ما همراه باشید…

تست تصادف

با وجود اینکه خودروهایی که امروزه به بازار عرضه می شوند در مقایسه با خودروهای تولید شده در دهه های قبل، از ایمنی بیشتری برخوردارند؛ اما با این وجود در کشورهای مختلف حتی کشورهای پیشرفته نظیر امریکا، عامل اصلی صدمات و مرگ و میر، مربوط به تصادف خودروها است؛ به همین دلیل یکی از ملاک های مهم؛ برای خرید خودرو نزد خریداران، ایمنی خودرو می باشد.

خودروسازان بزرگ نیز در جهان، خودروهای خود را با نحوه عملکردشان در انجام “تست تصادف” سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSA) و موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه های آمریکا (IIHS) برای خریداران در دنیا تبلیغ می کنند؛ از این رو ایمنی خودروها، از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفته شدن سیستم ها، سازمانهای مهم رده بندی ایمنی خودرو نیز آزمایشهای تست تصادف را با دقت بالاتری انجام می دهند. در این مقاله انجام تست های NHTSA و IIHS را بررسی می نماییم.

تست تصادف NHTSA و IIHS

 سازمان‌های NHTSA و IIHS  نتیجه ی حاصل از انجام تست های جدید و قدیم خودروها را، در وب سایت معتبر این سازمان در اختیار عموم میگذارند. نکته جالب توجه این است که؛ بسیاری از خودروهای جدید، در انجام تست های تصادف این دو سازمان، عملکرد خوبی داشته اند؛ به همین دلیل کارشناسان مجبور شدند، تست های جدیدی را که سخت تر و پیچیده تر هستند، طراحی و به تست های قبلی اضافه کنند. مثلا کارشناسان سازمان بخش فناوری، جلوگیری از تصادف و عملکرد هوشمند چراغ های جلو را به تستهای این موسسه اضافه کرده است. خودروهایی که در انجام این تست موفق عمل کنند دررده خودروهای بسیار ایمن قرار می گیرند. از آنجا که بسیاری از خودروهای مدرن در سری تستهای IIHS عملکرد عالی داشتند؛ این موسسه رده بندی بسیار ایمن را به تست های خود اضافه کرده تا همه ی خودروها به عنوان خودروهای ایمن تلقی نشوند.

۵ ستاره ایمنی NHTSA

5 ستاره ایمنی NHTSA

این قوانین، توسط اداره کل ایمنی ترافیک بزرگراه ها NHTSA، برای خودروهایی که در امریکا خرید و فروش می شوند، کاربرد دارد.

در دیگر کشورهای دنیا نیز، استانداردهایی در این زمینه در نظر گرفته شده است؛ اما به جرات می توان عنوان کرد، سختگیرانه ترین و دقیق ترین تست های تصادف، مربوط به ایالات متحده امریکا می باشد.

انجام این تست ها در موقعیت های مشخص و در قالب های مختلف مانند: برخورد از جلو و پهلو، وضعیت استحکام بدنه در غلت خوردن بررسی شده و بر اساس نتایج به دست آمده از انجام این تست ها خودرو ها را در سیستم ۵ ستاره ایمنی دسته بندی می نمایند.  

تست تصادف برخورد از جلو

تست تصادف برخورد از جلو

 انجام این آزمایش، برای شبیه سازی “تصادف خودرو” در حالت شاخ به شاخ انجام می شود. در این حالت خودرو در مکانی ثابت قرار داده می شود و جسمی در حال حرکت، با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت، با خودرو برخورد می کند. برای انجام این آزمایش، آدمک هایی بر روی صندلی خودرو قرار داده شده‌اند؛ که توسط کمربند ایمنی استاندارد سه نقطه ای محافظت می شوند. در انجام این تست، فشار وارد شده بر قفسه سینه، سر، گردن و پاها را اندازه گیری می نمایند.

تست تصادف برخورد از سمت راست NHTSA

تست تصادف برخورد از سمت راست

انجام این تست، برای شبیه سازی تصادف های انجام گرفته در تقاطع ها می باشد؛ در شبیه سازی این مدل، خودرو در مکانی ثابت بوده و جسمی که با سرعت ۶۲ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت می باشد؛ با خودرو برخورد می کند. در این تست از آدمک هایی به صورت راننده مرد، با جثه متوسط و سرنشین خانم با جثه ی کوچک، بر روی صندلی پشت راننده قرار داده شده اند. در این آزمایش فشار وارد شده بر سر، قفسه سینه، شکم و لگن سرنشینان خودرو اندازه گیری خواهد شد. 

تست تصادف برخورد از سمت چپ NHTSA

تست تصادف برخودر از سمت چپ

انجام این تست، برای بررسی خسارتهای ناشی از برخورده جانب چپ خودرو (سمت راننده) با تیر برق انجام می گیرد. آدمک قرار داده شده در انجام این آزمایش، به صورت راننده ی زن، با جثه کوچک می باشد و در آن میزان فشار وارد شده به قسمت های سر، قفسه سینه، بخش انتهای ستون فقرات، شکم و لگن اندازه گیری می شود. 

تست چپ شدن و غلط خوردن خودرو

تست تصادف چپ کردن

در انجام این تست، شرایط طوری قرار داده شده، که تنها چپ شدن و یا غلت خوردن خودرو و راننده مد نظر می باشد. در این مورد برعکس موارد دیگر، هیچ‌ گونه جسم خارجی، در تعیین عملکرد خودرو دخالت ندارد. در کامیون ها، وانت ها و خودروهای شاسی بلند، به دلیل بالا بودن مرکز ثقل خودرو، احتمال چپ شدنشان از دیگر خودروهای سدان و کوپه بیشتر می‌باشد. به همین دلیل در این خودروها، سختگیری بیشتری در انجام تست ها انجام گرفته شده است؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده از این سازمان، تاکنون هیچ یک از خودروهای شاسی بلند و وانت، موفق به کسب بیش از ۴ ستاره ایمنی در این بخش نشده‌اند.

 طراحی  تست ها به صورتی است؛ که در تمامی آن ها جنسیت، وزن راننده و سرنشین ها را طوری انتخاب کرده اند که بتوانند حداکثر آسیب ممکن در خودرو را محاسبه کنند.

موسسه IIHS 

موسسه IIHS، موسسه ای مستقل می باشد؛ که دفتر آن در ایالت ویرجینیا قرار گرفته است. رده بندی خودروها از لحاظ ایمنی در این موسسه متفاوت می باشد و عملکرد خودرو در تست های متفاوت، در قالب خوب، قابل قبول، نسبتاً ضعیف و ضعیف مشخص می گردد.

تست ایمنی برخورد از جلوی خودرو در IIHS

تست تصادف IIHS

کارشناسان موسسه برای تشخیص ایمنی جلوی خودرو در این بخش، چندین آزمایش مختلف تصادف از روبرو، را طراحی و اجرا می نمایند. آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام می گیرد، برای انجام این تست ها، ایمنی قسمت جلوی خودرو در زمان برخورد با خودروهای دیگر یا اجسامی مثل: درخت، تیرچراغ برق و دیوار بررسی می گردد. مثلاً در زمان برخورد متوسط، که در این زمان ۴۰ درصد قسمت جلوی خودرو (در سمت راننده) با مانع برخورد می کند. در این شبیه سازی، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت، در حال حرکت می باشد. همچنین در تست های دیگر ۲۵ درصد از جلوی خودرو، با یک جسم سنگین یک و نیم متری برخورد خواهد کرد. سرعت خودرو در این موقعیت نیز، ۶۴ کیلومتر بر ساعت می باشد. همچنین تست های دیگری نیز در برخورد بخش های کمتری از خودرو با عوامل مختلف و از سمت های چپ و راست خودرو، در این تست شبیه سازی شده اند.

در هنگام وقوع این برخوردها، فشار بسیاری به چرخ های جلو، سیستم تعلیق و قسمت هایی از بدنه که موتور را از کابین جدا می کنند؛ وارد می شود و به دلیل وارد شدن این فشارها به سرنشینان جلو، صدمات جدی به پاهای آنها وارد می گردد؛ که البته این صدمات لزوماً کشنده نیستند.

انجام آزمایش برخورد از پهلو به خودرو در بخش سرعت؛ در “موسسه IIHS” با تستهای “سازمان NHTSA“، از لحاظ جسمی که نیروی برخورد را ایجاد نموده و همچنین آدمکهای تحت آزمایش، متفاوت می باشد.

تست تصادف در موسسه IIHS به این صورت است، که برخورد، توسط خودرو وانت یا شاسی بلند انجام می گیرد، در جلوی این خودرو، جسمی سنگین و مقاوم قرار داده شده است؛ همچنین این خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. در صورتی که در تست NHTSA جسمی که با خودرو برخورد می کند، به دستگاه متصل است، نه به خودروی در حال حرکت. آدمک هایی که در این خودرو برای انجام آزمایش قرار داده شده اند؛ در صندلی راننده و صندلی پشت راننده، که به صورت سرنشینان جثه کوچک یا کودک ۱۲ ساله هستند، قرار می‌گیرد. 

در انجام این تست ها هدف، بررسی و اندازه گیری فشار مقاومت خودرو و همچنین، صدمات وارد شده بر سر و گردن سرنشینان خودرو، بر اثر برخورد می باشد. برای بررسی عملکرد پشتی صندلی ها و همچنین اندازه گیری مقاومت سپر عقب خودرو، طراحان برخورد به عقب خودرو را با همان شرایط، اما با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت را شبیه سازی نموده اند.

تست سیستم های کمکی مدرن خودرو

آزمایش سیستم های کمکی و مدرن خودرو

به تازگی کارشناسان IIHS عملکرد سیستم های جدید جلوگیری از تصادف را در خودروها بررسی نموده اند، از جمله آنها می توان به ترمز اضطراری خودکار در خودرو اشاره کرد.

خودروهایی که در انجام تست جلوگیری از تصادف، عملکرد موفقی در سرعت های ۲۰  و ۴۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشند، موفق به دریافت درجه ی عالی می ‌شوند. همچنین خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز اضطراری باشند درجه خیلی خوب را کسب می نمایند. در انجام این تست ها خودرو باید بتواند سرعت خود را ۸ کیلومتر بر ساعت کاهش دهد.

تست تصادف خودرو های قدیمی و جدید

جدیدترین آزمایش، مربوط به بررسی عملکرد چراغ های جلو، در خودرو می باشد. براساس اطلاعات موسسه IIHS 50 درصد از تصادفات در شب هنگام و بیش از یک چهارم این تصادفات، در جاده های بدون روشنایی رخ داده است. در انجام این تست، بررسی عملکرد خودروها در نور پایین و نور بالای چراغ ها، در مسیر مستقیم و پیچ های تند و ملایم انجام می‌گیرد. رتبه ی ایمن در خودروها متعلق به خودروهایی است که در تست برخورد از جلو، پهلو، وضعیت استحکام سقف، صندلی ها نمره ی خوب و نمره ی خیلی خوب را در آزمایش جلوگیری از تصادف روبرو و همچنین نمره قابل قبول را، در عملکرد چراغ های جلو کسب نموده اند. خودروهایی که علاوه بر این موارد، در عملکرد چراغ های جلو، نمره ی خوب را کسب نمایند؛ در رتبه ی خودروهای ایمن پلاس قرار می گیرند. در سال ۲۰۱۸ تعداد کمی از خودروها، در رده ی خودروهای ایمن پلاس قرار گرفتند.

موسسه های کم ، خودروهای زیاد

تست تصادف شاخ به شاخ

یکی از موارد مهم در انتخاب خودروی مناسب برای خرید، در نظر گرفتن امتیاز ایمنی خودرو در تست تصادف سازمان های جهانی می باشد.البته بنا بر دلایلی نمی توانیم تنها تایید این سازمان ها را ملاک انتخاب خود قرار دهیم، در این قسمت به بررسی چند دلیل از این موارد می پردازیم.

 به دلیل بالا بودن هزینه تست تصادف، شرکت های مختلف توانایی انجام تست تصادف را در تمام مدل های تولید شده از خودرو ندارند و تنها مدل های پر فروش یک برند، مورد ازمایش قرار می گیرند. در این صورت، حداقل ۲۰ درصد از مدل های خودرو اسپرت و لوکس تست نمی شوند. همچنین سالانه تعدادی از مدل های جدید خودرو، به دلیل طولانی شدن تست ایمنی، قبل از انجام تست وارد بازار می شوند. علاوه بر این تنها در صورت به روزرسانی عمده ی مدلهای سال یک خودرو، می ‌توان خودرو را مجددا تحت آزمایش قرار داد. در فهرست ایمنی بروز رسانی شده که توسط این موسسات منتشر می شود؛ خودروهایی با مدل ۲ سال قبل هم دیده می شوند.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که تست برخورد از جلو تنها در خودروهایی با وزن حدود ۱۱۰ کیلوگرم و ابعاد مشخص انجام می گیرد، به گفته کارشناسان براساس قوانین فیزیک، خودروهایی با وزن و ابعاد کمتر واکنش های تقریبا یکسانی دارند و سرنشینان خودروهایی، با ابعاد بزرگتر و وزن بالاتر در مقایسه با خودروهای کوچکتر و سبکتر ایمنی بالاتری در تست برخورد از جلو دارند. در آزمایش برخورد از پهلو، خودروها را بدون توجه به سایز و ابعاد آنها بررسی و دسته بندی می کنند.

نکته ی دیگر اینکه، امکان عدم هماهنگی بین نتیجه ی آزمایش های ایمنی، با اطلاعات منتشر شده از موسسه های بیمه وجود دارد، زیرا اطلاعات شرکت بیمه، براساس آمار حقیقی از سوانح رانندگی، صدمه های وارد شده و مرگ و میرناشی از آن می باشد؛ که البته در این صدمات، عوامل متعددی از جمله رفتار راننده بسیار موثر می باشد. مثلا رانندگان خودروهای مینی ون نسبت به خودروهای اسپرت ایمن تر می رانند.

همچنین نسخه های مختلف یک مدل، دارای رده بندی ایمنی متفاوت می باشند؛ بدین صورت که؛ اگر خودرویی در موسسه IIHS در رده ایمن پلاس قرار گیرد، لزوما تمام نسخه های این مدل (از پایه تا فول آپشن) این رتبه را شامل نمی شوند. برای نمونه سیستم ترمز اضطراری خودکار یا چراغ های جلوی بهینه شده در اکثر برندهای مختلف به صورت آپشن ارائه می گردد و یا در تیپ های گران قیمت خودروها وجود دارد؛ اما در بیشتر مدل های شرکت تویوتا این سیستم به صورت استاندارد وجود دارد.

توصیه ای به رانندگان

تست تصادف شاخ به شاخ

اگر قصد خرید خودرو دست دوم و یا جدید را دارید؛ نتایج تست تصادف خودرو مورد نظر، که توسط سازمان های مختلف بدست آمده است؛ را بررسی نمایید. البته توصیه بیشتر کارشناسان به خریداران خودرو، خرید خودروهای با ابعاد بزرگتر می باشد. زیرا این خودروها، دارای ویژگی ها و سیستم کمکی و ایمنی بالاتری نسبت به سایر خودروها می باشند. به عنوان مثال با مطالعه مقاله های بررسی پژو ۲۰۶ و یا مقاله بررسی پژو ۴۰۷ به امتیازات تست های ایمنی این خودرو ها دست پیدا کنید.

علاوه بر در نظر گرفتن ایمنی خودرو، راننده نیز باید نکات ایمنی را کاملا رعایت کند؛ تا علاوه بر ایمنی خود، ایمنی سرنشینان و خودروهای دیگر در حال حرکت نیز حفظ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.