استارت ماشین چیست و چگونه کار میکند؟/هر آنچه باید از سیستم استارت خودرو بدانید!

استارت یا استارتر یکی از بخش های وابسته و متصل به موتور است که نیرو الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. این سیستم متشکل از اجزای مختلفی است که در نهایت سبب روشن شدن خودرو می‌شود. در ادامه به بررسی کامل تری درباره این قطعه پرداخته ایم.

چیزی درباره هندل که به جای استارت استفاده می‌شده است شنیده اید؟ قطعا شما هم قسمت هایی از فیلم قدیمی و محبوب چارلی چاپلین را دیده اید که از هندل هایی به عنوان اهرم استفاده می‌کردند تا بتوانند خودرو را روشن و در نهایت سبب حرکت آن شوند. در حقیقت، خودرو های قدیمی از چنین سیستمی برای وارد کردن نیرو وارده دست به موتور که سبب روشن شدن آن می‌شد برخوردار بود. علاوه بر آن، خودرو هایی هم در این بین وجود داشت که با هل دادن نیروی مورد نیاز را به موتور وارد می‌کرد تا به کار افتد.
چند دهه بعد از چنین سیستم هایی برای روشن کردن خودرو، سیستمی به نام استارت برقی به میان آمد که کار روشن نمودن خودرو را بسیار راحت تر کرد. این سیستم های برقی در واقع همان کار اهرم و هندل های قدیمی را به صورت مکانیزه انجام می‌دهد و بدین ترتیب، شما تنها با حرکت سوئیچ سبب به کار افتادن موتور اتومبیل می‌شوید.
در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا همه چیز در مورد استارت خودرو و از تاریخچه تا نحوه کارکرد آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

استارت ماشین چیست؟
تاریخچه استارت ماشین
استارت ماشین از چه اجزایی تشکیل شده؟
استارت ماشین چگونه کار میکند؟
اختلال در عملکرد استارت خودرو شامل چه مواردی است؟
خرید استارت خودرو

استارت ماشین چیست؟

استارتر چیست؟

استارت یا استارتر (Starter) موتور الکتریکی در خودروست که وظیفه اصلی آن ارسال نیرو به موتور و به کار انداختن آن که منجر به روشن شدن خودرو می‌شود، می‌باشد. به عبارت ساده تر در پاسخ به این سوال که استارت ماشین چیست؟ باید گفت: “استارت ماشین” قطعه ای است انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی دوار تبدیل کرده و موجب شروع کار موتور خودرو میشود. استارت وظیفه بسیار حیاتی را در اتومبیل های امروزی ایفا می‌کند.
به طور کلی، روشن شدن خودرو به چهار مرحله اصلی وابسته است که باید بصورت مرتب به ترتیب زیر تکرار شوند:
۱- مخلوط سوخت و هوا
۲- متراکم کردن این مخلوط توسط پیستون بصورت مکانیکی
۳- ایجاد جرقه با ولتاژ بالا به کمک شمع موتور که سبب اشتعال و ترکیب سوخت و هوا می‌شود
۴- در نهایت حرکت دوار میل لنگ و پیستون ها درون سیلندر با حداقل ۱۰۰ دور در دقیقه.
نکته مهم این است که شروع این چرخه در ماشین به کمک استارت صورت میگیرد.

تاریخچه استارت ماشین

پروسه اختراع استارت یا همان استارتر های خودرو سیر پیشرفتی را در طول زمان طی کرده و امروز با این استارتر های برقی که بر روی تمامی خودرو ها وجود دارند رو به رو هستیم. اولین استارت ماشین اختراعی با ساختار ساده و ابتدایی بود که بر روی موتور سیکلت ها بکار رفت اما نسخه پیشرفته تر و شاید رسمی تر آن به سال ۱۸۹۶ برمی‌گردد که اچ. جی. داوسینگ، مهندس برق ایتالیایی مخترع آن بود و بر روی خودرو آرنولد نصب گردید اما ثبت اختراعی برای آن صورت نگرفت.

دلایل استارت نخوردن اتومبیل

در سال ۱۹۰۳، کلاید. جی. کلمن اولین نفری بود که اختراع استارتر موتور سیکلت را ثبت کرد و هشت سال بعد در آمریکا فردی به نام چارلز. اف کترینگ استارتر موتور را ایجاد تغییراتی در خودرو ها نصب و به عنوان استارت خودرو ثبت کرد.

استارت ماشین از چه اجزایی تشکیل شده؟

استارتر ماشین یک موتور الکتریکی است که وظیفه ارسال نیرو به موتور را بر عهده دارد تا بتوان با نیروی وارده بر آن خودرو را روشن و به حرکت درآورد. “اجزای اصلی استارت خودرو” به ترتیب عبارتند از:

پوسته استارت

علائم خرابی استارت 405

استوانه ای که پوسته اصلی استارتر که از جنس فولاد می‌باشد را تشکیل می‌دهد.

بالشتک استارت

تعداد چهار بالشتک فولادی که در درون پوسته استارت نصب شده اند. وظیفه بالشتک استارت ایجاد میدان مغناطیسی در پوسته استارت است.

سیم پیچ استارت

حلقه های سیمی که به دور بالشتک ها پیچیده می‌شود. هر بالشتک به طور معمول تعداد چهار سیم پیچ دارد که حوزه مغناطیسی را در آن ایجاد می‌کند.

اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت استوانه کوچکی است که در پوسته جلویی استارت نصب می‌شود. وظیفه اتوماتیک استارت انتقال الکتریسته به درون سیم پیچ هاست.

آرمیچر استارت

این قطعه در مرکز شفت خود از پره هایی تشکیل می‌شود که سیم پیچ ها را در هسته خود نگه می‌دارد. دو سر این سیم پیچ ها به یک کالکتور متصل به سر شفت است که حوزه مغناطیسی بر خلاف بالشتک ایجاد می‌کند.

دنده استارت

دنده استارت بر روی شفت آرمیچر و مارپیچ آن قرار گرفته که وظیفه انتقال نیرو گردش مکانیکی از آرمیچر به دنده و چرخاندن فلایویل را دارد.

زغال استارت

زغال استارت تهیه شده از ترکیب مس و کربن نرم است، وظیفه زغال استارت انتقال الکتریسیته به سر کالکتور آرمیچر است.

کلگی استارت

این قطعه از جنس آلومینیوم است و بر سر شفت آرمیچر قرار دارد و آن را نگه می‌دارد.

درپوش انتهای استارت

این بخش از سیستم استارت محل قرار گیری زغال های مثبت و منفی است و همچنین وظیفه نگه داری انتهای شفت آرمیچر را نیز بر عهده دارد.

استارت ماشین چگونه کار میکند؟

نحوه “عملکرد استارت خودرو” با توجه به اجزای ساختاری آن کمی پیچیده به نظر میرسد. در سیستم استارت خودرو زمانی که سوئیچ خودرو را می‌چرخانیم، انرژی الکتریکی از باتری خودرو که نیرو برق استارت را تامین می‌کند به استارتر ارسال می‌شود و این قطعه نیز با چرخاندن اجزای موتور سبب روشن شدن خودرو می‌شود. حال مراحل انتقال این نیرو و تبدیل آن به نیرو مکانیکی دوار به شرح زیر است:

  1. با انتقال نیرو الکتریکی به استارت، سیم پیچ ها و زغال های بکار رفته در استارت یک میدان مغناطیسی را ایجاد می‌کنند که سبب چرخش آرمیچر با سرعت بالا می‌شود.
  2. پس از چرخش آرمیچر، چرخ دنده ها بالافاصله شروع به چرخش میکند.
  3. حال چرخ دنده ها استارت را کمی به جلو هل داده و با فلایویل درگیر می‌کند و باعث به کار افتادن موتور میشود. زمانی که خودرو به طور کامل روشن شد، چرخ دنده با چرخاندن سوئیچ به جای قبلی خود بازگشته و درگیری بین این دو را از بین می‌برد.

توجه به این موضوع مهم است که بعد از روشن شدن خودرو سوئیچ را همچنان در حالت چرخشی خود نگه نداریم چرا که سبب ایجاد یک غیر هماهنگی در موتور و استارت شده و در نهایت باعث در هم شکستن قطعات استارت می‌شود.

اختلال در عملکرد استارت خودرو شامل چه مواردی است؟

اختلال در استارت خودرو

گاهی اوقات پیش می‌آید که با چرخاندن سوئیچ، ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود! این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که مهم ترین این دلایل به وجود آمدن اختلال در عملکرد درست این قطعه می‌باشد.

برخی از شایع ترین عوامل که سبب اختلال در کارکرد استارت می‌شوند عبارتند از:

  • خرابی خود قطعه استارتر
  • خرابی باتری
  • شل شدن بست ها
  • سوختن فیوز
  • شل شدن اتصالات استارتر
  • کثیف بودن یا تمام شدن زغال های استارت
  • شکستگی چرخ دنده ها

خرید استارت خودرو

استارتر خودرو تقریبا قطعه ای مصرفی محسوب می‌شود که در صورت خرابی شما به هیچ عنوان نمی‌توانید اتومبیل خود را به حرکت دربیاورید. بدین ترتیب، وجود اختلال در آن شما را ملزم به تعمیر و یا در نهایت تعویض کلی آن می‌کند.

برای خرید استارت خودرو خود می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی یدک یار، بعد از مقایسه برند ها، قیمت ها، و کیفیت ها، بهترین استارت را نسبت به بودجه خود انتخاب کنید. فروشگاه یدک یار با دارا بودن تنوع بالای قطعاتی مشتریان بسیاری را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است. خدماتی از جمله مشاوره رایگان، درگاه پرداخت ایمن، امکان خرید غیر حضوری و اینترنتی، ارسال درب محل، ضمانت در اصالت کالا،  همچنین سلامت فیزیکی و بسته بندی قطعه همگی به مشتریان ارائه می‌شود.

استارت خودرو چیست؟

استارت یا استارتر موتور الکتریکی در خودروست که وظیفه اصلی آن ارسال نیرو به موتور و به کار انداختن آن که منجر به روشن شدن خودرو می‌شود، می‌باشد.

وظیفه بالشتک استارت چیست

وظیفه بالشتک استارت ایجاد میدان مغناطیسی در پوسته استارت است.

کار زغال استارت چیست؟

زغال استارت تهیه شده از ترکیب مس و کربن نرم است، وظیفه زغال استارت انتقال الکتریسیته به سر کالکتور آرمیچر است.

اجزای اصلی استارت خودرو کدامند؟

پوسته استارت
بالشتک استارت
سیم پیچ استارت
اتوماتیک استار
آرمیچر استارت
دنده استارت
زغال استارت
کلگی استارت
درپوش انتهای استارت

استارت ماشین چگونه کار میکند؟

نحوه عملکرد استارت خودرو با توجه به اجزای ساختاری آن کمی پیچیده به نظر میرسد. در سیستم استارت خودرو زمانی که سوئیچ خودرو را می‌چرخانیم، انرژی الکتریکی از باتری خودرو که نیرو برق استارت را تامین می‌کند به استارتر ارسال می‌شود و این قطعه نیز با چرخاندن اجزای موتور سبب روشن شدن خودرو می‌شود.

وظیفه استارت خودرو چیست؟

در کل وظیفه ی استارت روشن کردن موتور خودرو و در کل موتور ماشین را بر عهده دارد.

علائم خرابی استارت چیست؟

برق پشت امپر نمی آید
خودرو بعد از استارت صدای استارت نمی اید
بعد از استارت صدای تیک تیک می آید
گاهی اوقات بد استارت می خورد
خودرو نیازمند چند استارت است
بعد از استارت زدن، استارت گیر میکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مشکات می گوید

    سلام چقدر جالب و مفید بود ما فقط,میدونیم استارت باعث روشن شدن خودرو میشه ولی شما چقدر زیبا استارت و تعریف کرد و توضیح دادید از مقاله جالبتون ممنون